دوره 20، شماره 80 - ( 10-1390 )                   جلد 20 شماره 80 صفحات 26-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koosha M, Soleymani R, Mehrabadi A. Knowledge, Attitude and Performance of Primary School Teachers Dealing with Attention Deficit Hyperactivity Disorder . jour guilan uni med sci. 2012; 20 (80) :26-33
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-116-fa.html
کوشا مریم، سلیمانی ربابه، مهرآبادی علی. بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه- بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 1390; 20 (80) :26-33

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-116-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (6735 مشاهده)
چکیده مقدمه: بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در کودکان است که 3 تا 7 درصد کودکان را در سن مدرسه مبتلا می‌کند. این کودکان در خطر اختلال عملکرد تحصیلی و رابطه با همسالان در مدرسه هستند. چون معلمان در مواجهه مستقیم با مسائل تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان بوده و نقش کلیدی در شناسایی، ارجاع و درمان دانش‌آموزان ADHD دارند، لازم است دید درستی در خصوص مشکل کودکان مبتلا داشته‌باشند تا بتوانند عملکرد صحیحی اتخاذ کنند. به این ترتیب معلمان می‌توانند نقش مهمی در بهبود عملکرد این کودکان داشته باشند. هدف: ارزیابی آگاهی ، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در خصوص ADHD مواد و روش‌ها: مطالعه به روش مقطعی بر 400 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال 88 انجام شد. مدارس به‌طور تصادفی به تفکیک از مدرسه‌های دولتی و غیرانتفاعی انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 معلم در مطالعه شرکت کردند. بررسی با استفاده از پرسشنامه خودگزارشگر و بدون نام شامل بخش‌های اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد و همچنین منبع دریافت اطلاعات در خصوص این اختلال بود. اعتبار پرسشنامه به تایید پنج نفر از روانپزشکان کودک رسید و برای بررسی پایایی پرسشنامه، مطالعه‌ای پایلوت انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 بدست آمد. نتایج: در این مطالعه نسبت معلمان زن به مرد 344 به 56 بود که با پراکندگی جنسی طبیعی در مدارس ابتدایی شهری همخوانی دارد.آگاهی معلمان در خصوص ADHD در حد متوسط و نگرش اکثر آنها نسبت به دانش‌آموزان مبتلا خنثی بوده‌است. در عین حال اغلب معلمان عملکرد خوبی در خصوص این کودکان داشتند. میانگین نمره نگرش و عملکرد در زنان بالاتر از مردان بود. میانگین نمره نگرش معلمان در سطوح مختلف تحصیل از لحاظ آماری معنی‌دار بود(003/0=P). بین نمره آگاهی و نگرش با عملکرد معلمان رابطه معنی داری بدست آمد(به ترتیب 0001/0=P، 18/0=r ؛ 001/0=P، 16/0= r ). نتیجه‌گیری: معلمانی که آگاهی بیشتر و نگرش مثبت‌تری داشتند، عملکرد بهتری در رابطه با این دانش‌آموزان نشان دادند. عملکرد خوب معلمان با وجود نگرش خنثی می‌تواند ناشی از تاثیر عوامل مداخله‌کننده مختلف در نگرش و عملکرد باشد و ریشه در پیچیدگی عملکرد مغزی و رفتار انسان‌ها دارد.
متن کامل [PDF 198 kb]   (2240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb