1- استادیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان
چکیده: (1992 مشاهده)
چکیده
غربالگری وضعیت سلامتی از جمله چگونگی دید دانش آموزان از اقداماتی است که توسط مربیان بهداشت مدارس بخصوص مدارس شهری، انجام میشود. با توجه به آنکه دانش آموزان در سنین رشد بوده و میزان دید آنها تغییر پذیر میباشد، شناسایی و معالجه بموقع عیوب انکساری چشم در آنان، اقدامی پیشگیرانه از عوارض بعدی خواهد بود. بدین منظور یک بررسی جهت ارزشیابی تست غربالگری بینایی سنجی بر روی ۸۷۸ نفر از دانش آموزان انجام گردید. در این مطالعه ملاک ارزشیابی مقایسه سنجش بینایی با استفاده از Chart -E توسط مربی بهداشت و تشخیص اوپتومتریست بوده است. در این بررسی از شاخصهایی نظیر، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی بعنوان ابزار ارزشیابی استفاده گردید.
براساس نتایج حاصل از تست غربالگری و آزمون تشخیصی، چگونگی دید دانش آموزان به چهار گروه مثبت حقیقی، مثبت کاذب، منفی حقیقی و منفی کاذب تقسیم گردید. با توجه به محاسبات انجام شده، مقادیر مربوط به شاخصهای حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی بترتیب 8/44 درصد، ۹/98 درصد، 5/87 درصد، 5/91 درصد بوده است. با مقایسه شاخصهای مذکور و شاخصهای حاصل از اندازه گیری دید چشم افراد غیر دوربین که حساسیت برابر 2/68 درصد و ویژگی برابر ۹۹ درصد بوده است، مشخص گردید که ( E - Chart ) برای اندازهگیری مشکل دید افراد دوربین، وسیله مناسبی نمیباشد. همچنین از بررسیهای بعمل آمده این نتیجه حاصل شد که ارجاع موارد مثبت به او پتومتریست تشخیص عیوب انکساری را دقیقتر و کاملتر نموده و بسیاری از موارد دوربینی که در آزمون اولیه توسط مربی بهداشت شناسایی نشده بودند بکمک اوپتومتریست شناسایی میشوند.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/18 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/18