دوره 19، شماره 73 - ( 1-1389 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 29-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadifard Azar F, Solhi M, Roudbari M, Sadeghi A. Survey the Effect of Educational Intervention through the BASNEF Model on Preventive Behaviors According to Mental Health in Girl Adolescents. JGUMS 2010; 19 (73) :20-29
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-207-fa.html
عبادی فردآذر فربد، صلحی مهناز، رودباری مسعود، صادقی آزاده. بررسی تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت روان در نوجوانان دختر. مجله علوم پزشکی گیلان. 1389; 19 (73) :20-29

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-207-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (8704 مشاهده)
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت شناخت زودهنگام بیماری‌های روانی و نقش آموزش به موقع مسائل سلامت روان در دوره نوجوانی این تحقیق انجام گرفت. هدف: تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف، بر رفتارهای پیشگیری‌کننده بر سلامت روان در نوجوانان دختر. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی، در جامعه دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی، در منطقه 6 تهران در سال 1388 انجام گرفت. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تعداد نمونه 106 نفر در دو گروه مورد و گروه شاهد بود. نوجوانان گروه مورد به مدت یازده جلسه یک ساعته به روش بحث گروهی و سخنرانی آموزش دیدند و نمونه ها طی دو مرحله قبل و بعد (با فاصله یک ماه بعد از آموزش) توسط پرسشنامه‌ای که با توجه به متغیرهای مورد بررسی در مدل بزنف توسط پرسشگر ساخته‌‌شد با آزمون‌های آماری کای دو، تی تست و تی زوج آزمون شدند. نتایج: نتیجه آزمون کای دو بین دسته بندی عوامل قادرسازی در دو گروه مورد و شاهد در مرحله بعد از مداخله‌ی آموزشی تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0p<). نتایج آزمون تی تست اختلاف معنی داری را بین میانگین نمره نگرش (0001/0p<) و رفتارهای مورد بررسی (005/0p=) در نوجوانان دو گروه نشان داد . ولی میانگین نمره نُرم های انتزاعی در دو گروه مورد، اختلاف معنی‌داری نداشت(896/0p=). نتیجه‌گیری: آموزش سلامت روان در نوجوانان بر اساس مدل بزنف در زمینه عامل قادرسازی، نگرش و رفتارهای سالم ، مؤثر بوده ولی به نظر می رسد که در نرم‌های انتزاعی زمان بیشتری جهت تأثیر آموزش نیاز می‌باشد
واژه‌های کلیدی: بهداشت روانی، نوجوانان
متن کامل [PDF 207 kb]   (2317 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/26 | پذیرش: 1392/8/26 | انتشار: 1392/8/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb