دوره 29، شماره 114 - ( 4-1399 )                   جلد 29 شماره 114 صفحات 14-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati S, Attarchi M, Pourghane P, Rafiee E, Bakhshi F. Study of Barriers to Research in Faculty Members of Guilan University of Medical Sciences in 2017: A Mixed Method. jour guilan uni med sci. 2020; 29 (114) :14-29
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2287-fa.html
نعمتی شادمان، عطارچی میرسعید، پورقانع پرند، رفیعی الهه، بخشی فتانه. واکاوی بازدارنده های اجرای پژوهش در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396: یک مطالعه ترکیبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 1399; 29 (114) :14-29

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2287-fa.html


گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (65 مشاهده)
مقدمهمیزان توسعه یافتگی کشور با شاخص‌های پژوهشی چون تعداد مقاله­های چاپ شده تعیین می­شود. عوامل بسیاری می‌توانند زمینه‌ساز انجام نشدن پژوهش باشند.
هدف: تعیین موانع اجرای پژوهش از دیدگاه استادان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396.
مواد وروش­ها: در این پژوهش ترکیبی، روش گردآوری داده‌های کمی، پرسشنامه آسیب شناسی پژوهشی اعضای هیئت علمی بود. تعداد اعضای هیئت علمی، 442 نفربود که بر پایه جدول مورگان، 205 نمونه تعیین برای توصیف داده‌ها از شاخص‌های آماری مناسب استفاده شد. در بخش کیفی، نمونه‌گیری به صورت هدفمند آغاز aد و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار و واکاوی داده‌ها با رویکرد تحلیل محتوای هفت گامه‌‌ای انجام شد. درستی و دقت داده‌ها نیز با معیارهای پیشنهادی Lincoln & Guba تعیین شد.
نتایج: در بخش کمی، مهم‌ترین عوامل دربردارنده شامل عوامل مدیریتی (ارتباط کم دانشگاه با دانشگاه‌های خارجی) ((7.36) 55)، عوامل توانمندسازی (آشنانبودن با روش­‌های آماری مربوطه)((0.12) 18)، ضوابط اداری (طولانی بودن گامه­های چاپ مقاله) ((0.40) 60)، عوامل شخصی (تدریس بیش از اندازه)((7.30) 46)، عوامل اجتماعی (ناکافی بودن برانگیزنده­های معنوی مناسب)((7.24) 37) و عوامل اقتصادی (پایین بودن پشتیبانی مالی پژوهش در سطح کشور)((3.37) 56) بودند. در بخش کیفی، چهار طبقه اصلی (چالش‌های فردی، زیر ساخت خدشه‌دار، نیروی همکار پژوهشی محدود شده و دلسردی نتیجه پژوهش) و  پانزده زیر طبقه برون آورده شدند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته­های این مطالعه و برای بهبـود کمـی و کیفی پژوهش در اعضای هیات علمی پیشنهاد می­شود به مواردی مانند نیروبخشی انگیزه پژوهشی اعضای هیات علمی بـا در نظـر گـرفتن آساینده­های پژوهشی و امتیاز ویژه و نیز معادل‌سازی خویشکاری پژوهشی آنها بیشترپرداخته شود.
واژه‌های کلیدی: ایران/پژوهش/ دانشگاه
متن کامل [PDF 747 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb