دوره 29، شماره 114 - ( 4-1399 )                   جلد 29 شماره 114 صفحات 38-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh I, Salari A, Ahmadnia Z, Moaddab F. An Investigation into Self-efficacy, Clinical Decision-making and the Level of Relationship between them among Nurses in Guilan Province. jour guilan uni med sci. 2020; 29 (114) :38-49
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2289-fa.html
علیزاده ایمان، سالاری ارسلان، احمدنیا زهرا، مؤدب فاطمه. بررسی خودکارآمدی، تصمیم گیری بالینی و میزان رابطه آنها در پرستاران استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 1399; 29 (114) :38-49

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2289-fa.html


گروه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق ،بیمارستان حشمت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
چکیده:   (70 مشاهده)
مقدمه: مطالعات متفاوتی در مورد تاثیر متغیرهای مختلف بر رروی خودکارآمدی و تصمیم گیری بالینی در پرستاران و دیگر حرفه­­های حیطه بهداشت و درمان صورت گرفته است، اما پژوهش­های کمتری با توجه به محیط و فرهنگ سازمانی این متغیرها و میزان رابطه آن انجام شده است.
هدف: ارزیابی سطح خودکارآمدی و میزان قدرت تصمیم گیری بالینی پرستاران استان گیلان با توجه به متغیرهای فردی و اجتماعی و ارزیابی میزان رابطه خودکارآمدی پرستاران و تصمیم گیری بالینی آنان در سال97-1396.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 222 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف مراکز آموزشی درمانی شهر رشت پس از گرفتن رضایت وارد مطالعه و بررسی شدند. ابزار گرداوری داده­ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافی و پرسشنامه تصمیم­گیری بالینی و خودکارآمدی بود. جهت تجزیه و تحلیل متغیرها از نرم افزارSPSS/21 استفاده گردید.
نتایج: ارتباط معنی­داری بین نمره تصمیم­گیری بالینی پرستاران با متغیرهای دموگرافی سن(4/0=p)، میزان  تحصیلات(27/0=p)، معدل کارشناسی پرستاری(198/0=p)، پیشینه(39/0=p) و نوبت کاری(9/0=p) وجود نداشت. اما نمره خودکارآمدی با سن و سابقه کاری پرستاران شاغل در بیمارستان ارتباط معناداری داشت؛ به ترتیب (001/0=p (002/0=p). آنالیز رگرسیون لجستیک با تعدیل آثار پیشگویی نام برده نقش موثری بر نمره تصمیم گیری بالینی دارد و با افزودن یک نمره به نمره خودکارامدی به میزان 39/0 به نمره تصمیم گیری بالینی افزوده می­شود.
نتیجه­گیری: با پی­بردن به عوامل تاثیرگذار بر خودکارامدی و تصمیم گیری بالینی در پرستاران و درک میزان ارتباط بین این متغیرها می­توان پیشنهاد کرد برگزاری دوره­های مختلف آموزشی ارتقای سطح خودکارآمدی پرستاران ادامه یابد تا این قشر زحمتکش بتوانند تصمیم­های بالینی بهتری بگیرند.
متن کامل [PDF 894 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb