دوره 18، شماره 69 - ( 1-1388 )                   جلد 18 شماره 69 صفحات 77-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh Y, Mohammadi M. Topiramate Associated Bilateral Acute Angle Closure Glaucoma and Myopia. jour guilan uni med sci. 2009; 18 (69) :77-80
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-271-fa.html
علیزاده یوسف، محمدی محمدجواد. گلوکوم حاد زاویه بسته و نزدیک‌بینی دو طرفه به‌دنبال مصرف توپیرامات. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 1388; 18 (69) :77-80

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-271-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (6154 مشاهده)
چکیده مقدمه: توپیرامات سولفونامیدی خوراکی است که گرچه مصرف آن عمدتاً در درمان صرع است که تائید شده ولی به‌طور روز افزون در مداوای میگرن بکار می‌رود. اخیراً گزارش‌هایی مبنی برایجاد گلوکوم حاد زاویه بسته و نزدیک بینی به‌دنبال تجویز این دارو منتشر شده‌است. هدف این گزارش ارائه یک مورد نادر گلوکوم زاویه بسته حاد و نزدیک بینی دو طرفه همزمان بدنبال استفاده از توپیرامات است. معرفی بیمار: زنی 43 ساله با کاهش دید و چشم درد دو طرفه بدنبال تجویز توپیرامات به اورژانس بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) مراجعه کرد. دید اصلاح شده بیمار در حد یک متر و شمارش انگشتان در هردو چشم و نیز فشار چشم راست و چپ به‌ترتیب 60 و 54 میلی‌متر جیوه بود. علاوه بر پرخونی سیلیاری ، ورم قرنیه، کاهش عمق و بسته‌بودن زاویه اطاقک قدامی در هردو چشم مشهود بود. پس از قطع توپیرامات و شروع داروهای ضد گلوکوم فشار چشم ، عمق اطاقک قدامی و تیز بینی بیمار در مدت دو هفته به حالت طبیعی بازگشت. نتیجه‌گیری: مصرف توپیرامات می‌تواند منجر به گلوکوم حاد زاویه بسته و نزدیک بینی دو طرفه شود که معمولاً با قطع دارو و استفاده از داروهای ضد گلوکوم برگشت‌پذیر است. به بیمارانی که با توپیرامات درمان می‌شوند باید درمورد خطر بالقوه ایجاد گلوکوم حاد بخصوص در چند هفته اول شروع یا افزایش دوز دارو آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 134 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb