دوره 17، شماره 66 - ( 4-1387 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharami S, Zahiri Z, Zendedel M. Assessment the Client Satisfaction in Prenatal Unit of Rasht Public Hospitals . JGUMS 2008; 17 (66) :29-37
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-306-fa.html
شارمی سیده هاجر، ظهیری زیبا، زنده دل مانوش. بررسی میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان واحد مراقبت‌های پیش از زایمان در بیمارستان‌های دولتی شهر رشت. مجله علوم پزشکی گیلان. 1387; 17 (66) :29-37

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-306-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، sharami@gums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (7557 مشاهده)
چکیده مقدمه: هدف از مراقبت‌های پره‌ناتال کاهش مرگ و میر و ناخوشی مادران و نوزادان با تشخیص زودهنگام، درمان یا پیشگیری است. این مراقبت‌ها علاوه بر مزایای انسانی، مزایای اقتصادی بسیاری برای دولت دارد. امروزه رضایت‌مندی یک وسیله ارزشمند در ارزیابی عمکرد برنامه‌ریزان و مجریان سیستم‌های بهداشتی و درمانی و راه‌گشایی برای برنامه‌ریزی ارتقای شیوه‌های خدمات است. هدف: بررسی میزان رضایت‌مندی و عوامل موثر بر آن در واحدهای پره ناتال بیمارستان‌های دولتی شهر رشت. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی 600 زن باردار مراجعه‌کننده به واحد خدمات پره‌ناتال در بیمارستان‌های دولتی(الزهرا و تامین اجتماعی) شهر رشت با روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای‌ حاوی1-اطلاعات دموگرافیک‌و2-سوالات مربوط به رضایت‌مندی(نمره‌دهی براساس مقیاس لیکرت) بود. پس‌از جمع‌آوری و ورود داده ها تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.10 و آزمون‌های آماری تی‌تست(t-test) و کای دو (Chi Square) انجام گرفت. (05/0P<) از نظر آماری معنی‌‌دار در نظرگرفته شد. نتایج: اکثرافراد مورد پژوهش، زیر 30 سال، اول‌زا، زیردیپلم، خانه‌دار، ساکن شهر و تحت پوشش بیمه بودند. به‌طور کلی میزان رضایت‌مندی اکثریت زنان (7/62%) در حد متوسط بود، 37% راضی و تنها 3/0% ناراضی بودند. به تفکیک ابعاد رضایت‌مندی از نحوه ارتباط خدمات‌دهندگان 3/49%، از نظر مهارت‌های حرفه‌ای 5/55%، امکانات و دسترسی به دارو و اطلاعات 8/30%، امکانات رفاهی 24%، تجهیزات 2/9%، سازماندهی 3/40%، امکانات محیطی 5/40% و از نظر هزینه‌ها 1/23% راضی و بقیه دارای رضایت متوسط یا ناراضی بودند. مقایسه نتایج دو بیمارستان نشان داد که در نحوه ارتباط و برخورد خدمات دهندگان، امکانات دسترسی به دارو و خدمات، امکانات رفاهی، تجهیزات، مقیاس زمان و هزینه‌ها اختلاف آماری معنی‌داری بین دو بیمارستان وجود دارد(05/0P<). نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل میزان رضایت اکثر مراجعه‌کنندگان از خدمات پره‌ناتال در حد متوسط بود. در مقایسه دو بیمارستان به‌نظر می‌رسد رضایت‌مندی در بیمارستان تامین اجتماعی نسبت به بیمارستان الزهرا(س)از سطح بالاتری برخوردار بود. نتایج حاضر بیانگر وجود ضعف‌هایی در سیستم ارایه خدمات در جلب رضایت زنان باردار است. با مشخص‌شدن نقاط ضعف می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای اصلاح مراقبت‌های پره‌ناتال به‌عمل آوریم.
متن کامل [PDF 167 kb]   (1751 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/9/11 | پذیرش: 1392/9/11 | انتشار: 1392/9/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb