دوره 16، شماره 64 - ( 10-1386 )                   جلد 16 شماره 64 صفحات 119-112 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousef zade Chabok S, Safayi M, Hemati H, Mohammadi H, Ahmadi dafchahi M, Koochaki nezhad L et al . Epidemiology of Head Injury in Patients who were Reffered to Poorsina Hospital. JGUMS 2008; 16 (64) :112-119
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html
یوسف زاده چابک شاهرخ، صفایی محمد، همتی حسین، محمدی هانیه، احمدی دافچاهی معصومه، کوچکی نژاد لیلا و همکاران.. اپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت . مجله علوم پزشکی گیلان. 1386; 16 (64) :112-119

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html


1- ، yousefzadeh@gums.ac.ir
چکیده:   (11168 مشاهده)
چکیده مقدمه:تروما به سر مشکلی عمده و قابل پیشگیری در سیستم‌های بهداشتی و عامل مهم ناتوانی و مرگ در افراد جوان است. هدف: بررسی برخی ویژگی‌های دموگرافی افراد دچار ضربه مغزی و علل آن . مواد و روش ها: این بررسی توصیفی در سال‌های 85-1384، توسط مرکز تحقیقات ترومای استان گیلان بر بیماران دچار تروما به سر که در بیمارستان پورسینای رشت بستری شده بودند انجام شد. پزشکان عمومی با نظارت متخصص جراحی مغز و اعصاب پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات مربوط به سن، جنس، زمان بروز حادثه، علل ضربه به سر و صدمه همراه، GCS و یافته‌های سی‌تی‌اسکن را به‌صورت آینده‌نگر تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 10 پردازش شد. نتایج: حدود 64 درصد بیماران دچار ضربه به سر شده بودند. میانگین سنی آنها 16/18± 35/31سال و نسبت مرد به زن 3 به 1 بود.بیشترین گروه سنی دچار آسیب سر افراد 44-25 ساله بودند. در حدود 77% موارد، علت ضربه حوادث ترافیک بود و موتورسواران در حدود 48% آنان را تشکیل می‌دادند. بیشتر حوادث در ساعت‌های 24-20 اتفاق افتاده بودند و تابستان پرحادثه‌ترین فصل سال بود(75/38%). در 12% بیماران آسیب مغزی شدید بود و خونروی‌ها 24/12% آسیب‌های داخل جمجمه را تشکیل می دادند. در حدود 13% بیماران فوت شدند و موتورسیکلت عامل آسیب در 55% از بیماران فوت شده بود. نتیجه گیری: نتایج این بررسی، اهمیت حوادث ترافیکی را به عنوان علت ترومای سر نشان می دهد. پرداختن به مسائل مربوط به پیشگیری از این حوادث می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب ناشی از تروما داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌های مغز، حوادث رانندگی، ضربه
متن کامل [PDF 185 kb]   (2252 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/3 | پذیرش: 1392/10/3 | انتشار: 1392/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb