دوره 15، شماره 58 - ( 4-1385 )                   جلد 15 شماره 58 صفحات 60-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kerman saravi F, Rakhshani F, Sharakhipoor M. Applying Pender's Educational Model in Promotion of Health Behavior of Workers . JGUMS 2006; 15 (58) :54-60
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-465-fa.html
کرمان ساروی فتیحه، رخشانی فاطمه، شهرکی پور مهناز. بررسی‌کاربرد مدل‌ آموزشی‌ پندر در بهبود رفتارهای‌بهداشتی‌ کارگران‌ . مجله علوم پزشکی گیلان. 1385; 15 (58) :54-60

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-465-fa.html


1- ، fksaravi@yahoo.com
چکیده:   (8277 مشاهده)
چکیده‌ مقدمه‌: الگوهای‌ پنداشتی‌ به علت‌ کاربرد‌ در آموزش‌ وتحقیق‌ از اهمیت‌ خاصی‌ برخوردارند، الگوهای‌ زیادی ‌در آموزش‌ بهداشت‌ مطرح‌ شده‌‌اند.‌ مدل‌ پندریکی‌ از این الگوهای‌ پنداشتی‌ و‌ آموزشی‌ست‌ که‌ در تحقیقات‌ زیادی به‌کارگرفته‌ شده‌ و نتایج‌ مثبتی‌ بدنبال‌ داشته‌ است‌. هدف‌: بررسی‌ کاربرد این‌ مدل‌ آموزشی‌ در بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ شاغل ‌در کارخانه‌های‌ مواد غذایی‌ زاهدان‌ . موادوروش‌ها: در این‌ مطالعه‌ نیمه تجربی 200 نفر از کارگران‌ شاغل‌ درکارخانه‌های‌ مواد غذائی‌ زاهدان‌ شرکت‌ کردند که‌ به‌ شکل‌ تصادفی‌ در دو گروه‌ مورد- شاهد بررسی‌ شدند. اطلاعات‌ از طریق‌ پرسشنامه‌ در دو مرحله‌ قبل‌ و یک ماه بعد از آموزش ‌جمع‌آوری‌ شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نمره‌های‌ مفاهیم‌ درکی‌ شناختی‌ (مدل‌های‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ و اهمیت‌ سلامت‌) و رفتارهای‌ بهداشتی‌ بعد از آموزش‌ افزایش‌ داشته‌ و نتایج‌ آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ را در گروه ‌مورد (بعد از آموزش‌ ) نشان‌ داد (P=0.000). نتایج‌ آنالیز رگرسیون‌ چندگانه‌ حاکی‌ از ارتباط معنی‌دار مدل‌های‌ سلامت‌ و درک‌ اهمیت‌ سلامت‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ است(P=0.02). همچنین‌ براساس‌ آنالیزرگرسیون‌ چندگانه‌ ارتباط معنی‌داری‌ بین‌ درآمد و فاکتورهای‌ مفهوم‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ ورفتارهای‌ بهداشتی‌ وجودداشت‌(P=0.01). در مورد‌ تأثیر آموزش‌ بر بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌، آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌‌داری‌ نشان ‌داد(P=0.005). نتایج‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ درزمینه‌ تأثیرهم‌زمان‌ فاکتورهای‌ درکی‌ شناختی‌ و دموگرافیک‌ در رفتارهای ‌بهداشتی‌ نشان‌ داد که‌ مدل‌های‌ کلینیکی(P=0.04)، مدل‌ سازگاری‌ (P=0.01)، جنس‌ (P=0.03) و قومیت‌ (P=0.02) ارتباط معنی‌داری‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ داشت. نتیجه‌گیری‌: نتایج‌ مؤید مدل‌ آموزشی‌ پندردربهبودرفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ است.
متن کامل [PDF 172 kb]   (2352 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb