1- ، fksaravi@yahoo.com
چکیده: (8277 مشاهده)
چکیده
مقدمه: الگوهای پنداشتی به علت کاربرد در آموزش وتحقیق از اهمیت خاصی برخوردارند، الگوهای زیادی در آموزش بهداشت مطرح شدهاند. مدل پندریکی از این الگوهای پنداشتی و آموزشیست که در تحقیقات زیادی بهکارگرفته شده و نتایج مثبتی بدنبال داشته است.
هدف: بررسی کاربرد این مدل آموزشی در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران شاغل در کارخانههای مواد غذایی زاهدان .
موادوروشها: در این مطالعه نیمه تجربی 200 نفر از کارگران شاغل درکارخانههای مواد غذائی زاهدان شرکت کردند که به شکل تصادفی در دو گروه مورد- شاهد بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از آموزش جمعآوری شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: نمرههای مفاهیم درکی شناختی (مدلهای سلامت ،درک کنترل سلامت و اهمیت سلامت) و رفتارهای بهداشتی بعد از آموزش افزایش داشته و نتایج آنالیزواریانس تفاوت معنیداری را در گروه مورد (بعد از آموزش ) نشان داد (P=0.000). نتایج آنالیز رگرسیون چندگانه حاکی از ارتباط معنیدار مدلهای سلامت و درک اهمیت سلامت با رفتارهای بهداشتی است(P=0.02). همچنین براساس آنالیزرگرسیون چندگانه ارتباط معنیداری بین درآمد و فاکتورهای مفهوم سلامت ،درک کنترل سلامت ورفتارهای بهداشتی وجودداشت(P=0.01). در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتارهای بهداشتی، آنالیزواریانس تفاوت معنیداری نشان داد(P=0.005). نتایج رگرسیون چندگانه درزمینه تأثیرهمزمان فاکتورهای درکی شناختی و دموگرافیک در رفتارهای بهداشتی نشان داد که مدلهای کلینیکی(P=0.04)، مدل سازگاری (P=0.01)، جنس (P=0.03) و قومیت (P=0.02) ارتباط معنیداری با رفتارهای بهداشتی داشت.
نتیجهگیری: نتایج مؤید مدل آموزشی پندردربهبودرفتارهای بهداشتی کارگران است.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24