دوره 14، شماره 56 - ( 10-1384 )                   جلد 14 شماره 56 صفحات 26-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare M, Malek Afzeli H, Jandghi J, Alammeh M, Kolahdoz M, Asadi A. Effect of Training Regarding Puberty on Knowledge, Attitude and Practice of 12-14 year old Girls. JGUMS 2006; 14 (56) :18-26
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-491-fa.html
زارع محمد، ملک افضلی حسین، جندقی جعفر، علامه مطهره رباب، کلاهدوز ماشااله، اسدی عمران. تاثیرآموزش مسائل بهداشت بلوغ برآگاهی، نگرش وعملکرد دختران 14-12 ساله. مجله علوم پزشکی گیلان. 1384; 14 (56) :18-26

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-491-fa.html


چکیده:   (11681 مشاهده)
چکیده مقدمه: با توجه به پائین بودن آگاهی دختران نوجوان در مورد تغییرات جسمی و روانی دوران بلوغ و نیز اهمیت آموزش بهداشت باروری برای نوجوانان دختر، این مطالعه به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی مطرح است. هدف: هدف این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش بهداشت بلوغ و تعیین راهکار مناسب و مؤثر برای دختران 14- 12 ساله شهر سمنان بوده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی میدانی (Field Trial) و با مداخله آموزشی در دو گروه تحت آموزش، شامل 370 دختر سمنانی و گروه بدون آموزش شامل 372 دختر دامغانی انجام شد. آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه قبل و پس از مداخله، استخراج و مقایسه شد. نتایج: مقایسه نتایج در دو مرحله قبل و پس از مداخله آموزشی در دو گروه تحت آموزش و بدون آموزش نشان داد که قبل از آموزش اطلاعات دختران در مورد بهداشت بلوغ، ناچیز و با باورهای نادرست همراه بود و آموزش این اطلاعات را اصلاح کرد. همچنین، بررسی انجام شده نشان داد که روش مناسب و موثر انتقال آموزش به دختران، از طریق خانواده و بخصوص مادران با استفاده از رابط‌های بهداشتی است. این راهکار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و 85% دختران بر این روش تاکید کردند. بر اساس نیاز سنجی انجام شده ، متون آموزشی مناسب دختران گروه سنی 14-10 ساله تدوین شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که موانع و مشکلات فرهنگی موجود پیرامون آموزش بهداشت باروری را می‌توان با رعایت فرهنگ و باورهای مردمی به حداقل رساند و به صورت موفقیت آمیز منتقل کرد. با توجه به نتایج بدست آمده، شروع آموزش از سن پائین‌تر(10-9 سالگی) در دختران، گسترش آن به دختران گروه سنی بالاتر و نیز با راه‌کار مناسب، برای نوجوانان پسر پیشنهاد می شود.
متن کامل [PDF 171 kb]   (2520 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/30 | پذیرش: 1392/10/30 | انتشار: 1392/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb