دوره 13، شماره 49 - ( 1-1383 )                   جلد 13 شماره 49 صفحات 96-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asefzadeh S. Assessment of Managerial Skills of the Research Managers at the Universities of Medical Sciences. JGUMS 2004; 13 (49) :86-96
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-684-fa.html
آصف زاده سعید. ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1383; 13 (49) :86-96

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-684-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (7384 مشاهده)
چکیده مقدمه: مدیریت مؤثر پژوهش دانشگاه‎ها مستلزم داشتن مهارت‎های مدیریتی است. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارت‎های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامه‎های خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازه‎گیری مهارت‎های فنی، ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم دسته‌بندی شد. مهارت‎های فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارت‎های متدلوژیک، تکنولوژیک و اداری مالی، مهارت‎های ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش، و مهارت‎های انسانی شامل 8 پرسش دسته‎بندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد. نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارت‎های مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارت‏‎های متدلوژیک؛ شامل پژوهش‎های کیفی، تجزیه و تحلیل داده‎ها ، منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند : در مورد مهارت‎های اداری و مالی، نیاز آنان به بودجه‎بندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارت‎های ادراکی و طراحی ، نگرش سیستمی ، طراحی و طرح‎ریزی، تحلیل موقعیت و آینده‎نگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود. در مورد مهارت‎های انسانی، 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم، 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند. مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارت‎های متدلوژیک در سازمان می‌نمودند(7/35%) و به ترتیب مهارت‌های ادراکی (4/22%)، اداری و مالی (4/15%)، انسانی (5/14%) ، تکنولوژیک (8/11%) ، در رده‌های بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تأثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت، وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت. نتیجه‌گیری: مهارت‎های مدیران پژوهشی دانشگاه‎ها در موارد متدلوژیک ، تکنولوژیک، اداری و مالی، ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامه‎های آموزشی تقویت گردد . بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است.
متن کامل [PDF 189 kb]   (2775 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/4/18 | پذیرش: 1393/4/18 | انتشار: 1393/4/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb