دوره 25، شماره 100 - ( 11-1395 )                   جلد 25 شماره 100 صفحات 18-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiripour A, Maebood Mojdehi Z, Maebood Mojdehi E. Factors Affecting the Staff Empowerment: the Perspective of Staff Vice Chancellor of Management Development Resource Planning Guilan University of Medical Sciences. JGUMS 2017; 25 (100) :11-18
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1332-fa.html
نصیری پو ر دکتر امیراشکان، معبود مژدهی زهرا، معبودمژدهی ابراهیم. عوامل موثر برتوانمند‌سازی کارکنان از دیدگاه شاغلان معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1395; 25 (100) :11-18

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1332-fa.html


1- استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (5428 مشاهده)

مقدمه: در شرایطِ متغیر امروزی، سازمان­ها چاره­ای جز بهره­برداری مناسب از نیروی انسانی ندارند بر این پایه تنها عامل ایجادکننده تعادل در سازمان توانمندسازی کارکنان خواهد بود. توانمندسازی ابزاری است که هدف­های فردی را با هدف سازمانی همسو کرده و این باور را ایجاد می­کند که پیشرفت سازمان منافع کارکنان را به همراه خواهد داشت.

هدف: تبیین عوامل مرتبط با توانمندسازی کارکنان از دیدگاه شاغلین معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان.

مواد و روش­ها: این پژوهش مطالعه­ای تحلیلی وتوصیفی، از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری دربردارنده کارکنان شاغل در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش تمام شمار و با استفاده ازپرسشنامه استانداردتحقیق اسپرینترز انجام شد. برای تحلیل داده­ها ازآمارتوصیفی مانند توزیع فراوانی، درصد و میانگین و از آمار استنباطی مانند روش همبستگی پیرسون استفاده گردید.

نتایج: بین همه متغیرهای موثر بر توانمندسازی، رابطه مثبت و معنی­دار وجود داشت که شدت آن به ترتیب شامل: احساس مشارکت(r=0.84 ,P<0.05) ، احساس موثر بودن (r=0.82,P<0.05)، احساس شایستگی (r=0.78 ,P<0.05)، احساس داشتن حق انتخاب (r=0.76 ,P<0.05) و احساس معنی­داری (r=0.58 ,P<0.05) است. به­طوری که دیده می­شود متغیرهای احساس مشارکت بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی کارکنان داشته که مؤلفه­های این متغیر به­ترتیب مشتمل بر داشتن فرصت و آزادی عمل(r=0.74 P<0.05)، استفاده از مهارت و استعداد (r=0.71 ,P<0.05)، اهمیت به دیدگاه افراد در سازمان (r=0.70 ,P<0.05)، اهمیت به کار گروهی (r=0.60 ,P<0.05) و مشارکت در تصمیم­گیری­های مرتبط با وظیفه (r=0.50 ,P<0.05) بوده و استفاده سازمان از سبک مدیریت مشارکتی(r=0.60 ,P>0.05)  معنی­دار نبود.

نتیجه­گیری: از مؤلفه­های بررسی شده احساس مشارکت با دیگران بیشترین همبستگی را با توانمندسازی کارکنان داشت. که دراین میان مؤلفه آزادی عمل داده شده به کارکنان تاثیرگذارتر بود.

متن کامل [PDF 178 kb]   (1728 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/6 | پذیرش: 1395/11/6 | انتشار: 1395/11/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb