دوره 19، شماره 76 - ( 10-1389 )                   جلد 19 شماره 76 صفحات 55-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motlagh E, Nasrollahpour Shirvani S, Ashrafian Amiri H, Kabir M, Shabestani Monfared A, - Nahvijoy A. Satisfaction of Family Physicians (FPs) about Effective Factors on Activation of FP Program in Medical Universities . JGUMS 2011; 19 (76) :48-55
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-170-fa.html
مطلق محمد اسماعیل، نصرالله پورشیروانی سیدداود، اشرفیان امیری حسن، کبیر محمدجواد، شبستانی منفرد علی، نحوی جوی آذین. رضایت پزشکان خانواده از عوامل موثر بر پویاسازی طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در دانشگاه های علوم پزشکی . مجله علوم پزشکی گیلان. 1389; 19 (76) :48-55

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-170-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاهپور اهواز
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران-، داتشگاه علوم پزشکی بابل ، dnshirvani@gmail.com
3- ، داتشگاه علوم پزشکی بابل
4- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
5- دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (10702 مشاهده)
چکیده مقدمه: پزشک خانواده به‌عنوان سرپرست گروه سلامت مسئول بکارگیری و استفاده بهینه از کلیه امکانات برای تامین، حفظ و ارتقای تندرستی جمعیت تحت پوشش خود است. رضایت پزشکان خانواده می‌تواند در بهره‌وری منابع، کمیت و کیفیت خدمات مؤثر باشد. هدف: تعیین میزان رضایت پزشکان خانواده از عوامل موثر بر پویاسازی طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های شمالی ایران در سال 1378. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1387 انجام شد. محیط پژوهش مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20000 نفر زیر پوشش دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی گلستان، مازندران، بابل و گیلان بوده است. برای نمونه‌گیری ابتدا 20% مراکز مجری طرح پزشک خانواده هر دانشگاه به روش تصادفی منظم (مجموعاً 107 مرکز از کل 521 مرکز) انتخاب شدند و بعد در هر مرکز کلیه پزشکان در دسترس که حداقل 6 ماه سابقه کار داشتند (کلاً 166 نفر) با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با آزمون‌های chi-square Kendall's, Fisher's Exact , در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از کل 166 پزشک خانواده، 92 نفر (4/55%) مرد، 132 نفر(5/79%) متأهل و میانگین سنی آنها 95/4± 5/34 ساله بوده که بیشترین افراد (65%) در گروه سنی 40 – 31 سال قرار داشتند. میانگین جمعیت تحت پوشش پزشکان خانواده 1338±4285 نفر و میانگین سابقه خدمت پزشکان 79/9±32 ماه بوده که 68 نفرشان(41%) حداقل یک‌بار محل خدمت خود را تغییر داده‌بودند. میزان رضایت پزشکان خانواده از کارکرد واحدهای ستادی مرکز بهداشت شهرستان مربوط و مجموعه کارکرد پزشکان متخصص سطح 2 نسبت به پذیرش و پشتیبانی فنی بیماران ارجاع داده شده پایین و در دانشگاه‌های مورد مطالعه تفاوت معنی‌دار داشت. رضایت پزشکان خانواده از میزان همکاری، دانش و مهارت اعضای گروه سلامت بالا، ولی از پذیرش و همکاری دارندگان دفترچه بیمه روستایی در اجرای اصول و مقررات مربوطه پایین بوده است. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی رضایت پزشک خانواده از کارکرد مرکز بهداشت شهرستان و متخصصان طرف قرارداد سطح 2 و دارندگان دفترچه بیمه روستایی کم و از اعضای گروه سلامت زیاد بوده است. پس، مسئولان مرکز بهداشت شهرستان ها باید نسبت به اصلاح برنامه‌ها و تقویت هماهنگی سطح اول و دوم نظام شبکه در جهت تامین نیازمندی‌های سطح اول توجه و اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: بیمه، پزشکان خانواده، رضایت شغلی
متن کامل [PDF 177 kb]   (2915 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/20 | پذیرش: 1392/8/20 | انتشار: 1392/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb