دوره 21، شماره 81 - ( 1-1391 )                   جلد 21 شماره 81 صفحات 28-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi F, Mozafari S, Mirzaee S. Assessment of 3rd Grade Junior School Girl Students’ Knowledge and Attitude toward Puberty Age Sanitation. JGUMS 2012; 21 (81) :22-28
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-104-fa.html
نجفی فاطمه، مظفری سمانه، میرزایی سجاد. بررسی آگاهی و نگرش دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی در زمینه بهداشت دوران بلوغ . مجله علوم پزشکی گیلان. 1391; 21 (81) :22-28

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-104-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، rzarbakhsh@Yahoo.com
2- شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهارستان
چکیده:   (8971 مشاهده)
چکیده مقدمه: نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود. بلوغ مهم‌ترین تغییر و تحول این دوران‌است. چون، توجه به سلامت دختران امروز و مادران فردا به دلیل نقش اساسی در تولیدمثل و باروری، اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف: تعیین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر لاهیجان در زمینه بهداشت دوران بلوغ در سال1389-1388 مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی است. نمونه‌ها شامل 384 دانش‌آموز دختر پایه سوم راهنمایی در شهر لاهیجان بودند و نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS16، آمار توصیفی، آزمون‌های آماری تی‌تست، مجذور کای و ضریب هم‌بستگی پیرسون انجام شد. نتایج: میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 08/14 سال و میانگین سن قاعدگی 04/1±3/12 سال بود. سطح آگاهی 41/60% از واحدهای مورد پژوهش در حد خوب بود. همچنین اکثر واحدهای مورد پژوهش(2/55%) نگرش مثبتی نسبت به دوران بلوغ داشتند. نتایج نشان داد که بین میزان تحصیل مادر واحدهای مورد پژوهش با اگاهی آنها در مورد بهداشت دوران بلوغ ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت (05/0>P). بر اساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون وP-Value کوچکتر از 05/0 ، مشخص شد که بین منبع کسب آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش در زمینه بهداشت دوران بلوغ ارتباط معنی‌داری وجود داشت. همچنین بین میزان آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش در زمینه بهداشت دوران بلوغ ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت(05/0>P). نتیجه‌گیری: میزان آگاهی و نگرش دانش‌آموزان و حتی رفتار آنان در زمینه جنبه‌های روانی و جسمی سلامت بلوغ نسبت به دهه قبل بهتر شده است. چون منبع کسب آگاهی اکثر واحدهای پژوهش مادر آنان بوده است پیشنهاد می‌شود که، اطلاعات مادران در این زمینه افزایش داده شود و دانش‌آموزان برای ارتباط بیشتر با معلمان ترغیب شوند و به کتاب‌ها و مجله‌ها برای کسب آگاهی درخصوص تغییر جسمی، روانی، خلقی و رفتاری دوران بلوغ مراجعه کنند تا از پیامدهای منفی پیشگیری شده و با نقاط قوت این دوران آشنا شوند.
متن کامل [PDF 221 kb]   (2472 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1393/1/24 | انتشار: 1393/1/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb