دوره 21، شماره 81 - ( 1-1391 )                   جلد 21 شماره 81 صفحات 36-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، ، kh_ahmady@yahoo.com
2- دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (7890 مشاهده)
چکیده مقدمه: اهمیت فرایندهای روانی و نقشی که در سلامت یا بیماری افراد دارد در مطالعات گوناگون ثابت شده‌است. هر چند عوامل متعددی بر سلامت افراد تأثیر می‌‌گذارند اما به منظور درک سلامت عمومی فرد، نقش عوامل شخصیتی که تعیین‌کنندۀ قواعد رفتاری یک فرد هستند، نیازمند مطالعه بیشتری است. هدف: مقایسه سلامت عمومی نوجوانان دختر و پسر و ارتباط آن با ویژگی‌های شخصیتی آنها مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی است تعداد 4342 دانش‌آموز دختر و پسر مقاطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی سراسر کشور با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از 11 استان کشور برای این مطالعه انتخاب شدند و آزمون شخصیتی 60 سؤالی نئو و پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) را پر کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از شاخص‌های آمار توصیفی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف معیار و به منظور تحلیل استنباطی داده‌ها از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و روش تحلیل واریانس چند‌متغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج: بین نوجوانان دختر و پسر از لحاظ سطح سلامت عمومی تفاوت معنی‌دار وجود داشت(001/0>p) و از بین مؤلفه‌های پنج‌گانه شخصیت NEO، خرده مقیاس روان‌رنجور خویی با سلامت عمومی، همبستگی مثبت(001/0>p) و خرده‌مقیاس‌های برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، و گشودگی نسبت به تجربه با سلامت عمومی، همبستگی منفی(010/0>p) وجود داشت. نتایج همچنین نشان داد که از مؤلفه‌های پنج‌گانه شخصیت، مؤلفه‌هایی که در پیش‌بینی میزان سلامت عمومی نوجوانان اهمیت بیشتری دارند به ترتیب عبارتند از: روان‌رنجور خویی، برون‌گرایی، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه. نتیجه‌گیری: بررسی ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان می‌تواند احتمال تغییر ابعاد مختلف سلامت عمومی آنها را بسنجد. همچنین، با توجه به نتایج این مطالعه می-توان استنباط کرد که از لحاظ میزان سلامت عمومی، دختران(در مقایسه با پسران)، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
واژه‌های کلیدی: بهداشت و تندرستی، شخصیت، نوجوانان
متن کامل [PDF 225 kb]   (4489 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1393/1/24 | انتشار: 1393/1/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.