دوره 24، شماره 96 - ( 10-1394 )                   جلد 24 شماره 96 صفحات 86-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani R, Jalali M. Comparative Relationship of Copying Style Strategies with Academic Achievement in Adolescents with or Without Hearing Impairment. JGUMS 2016; 24 (96) :79-86
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1108-fa.html
سلیمانی ربابه، جلالی میر‌محمد. مقایسه رابطه سبک‌های مقابله‌ای با میزان موفقیت تحصیلی در نوجوانان با و بدون اختلال شنوایی . مجله علوم پزشکی گیلان. 1394; 24 (96) :79-86

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1108-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mmjalali@gmail.com
چکیده:   (5613 مشاهده)

چکیده

مقدمه: کاهش شنوایی در کودکان می‌تواند مایه محدودیت تعامل اجتماعی شود. از این رو سبک‌های رویارویی کارآمد در این افراد می‌تواند تاثیری مثبت بر روابط و اعتماد به نفس این افراد بگذارد.

هدف: مقایسه سبک‌های مقابله‌ای دانش آموزان با و بدون اختلال شنوایی در شهرستان رشت

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1393 انجام شد. 54 نوجوان دچار کاهش شنوایی (39 پسر و 15 دختر) از مدرسه باغچه‌بان شهرستان رشت که پایه تحصیلی آنها از 6 تا 12 بود، انتخاب شدند. افراد شاهد 70 نوجوان سالم (46 پسر و 24 دختر) بودند که از نظر سنی با گروه مورد همسان‌سازی شده بودند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه مقیاس مقابله نوجوانان و مقیاس افسردگی نوجوانی کوتچر را تکمیل کردند. داده‌ها با آزمون آماری t و کای‌دو تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: نوجوانان دچار کاهش شنوایی از سبک‌های راهبرد مقابله‌ای بارور، مراجعه به دیگران و نابارور به ترتیب در3/46 ، 6/42 و 6/66 درصد مواقع استفاده می‌کردند. در حالی که سبک‌ها به ترتیب در9/22 ، 7/25 و 4/41 درصد مواقع در نوجوانان سالم به کار گرفته می‌شد. گرچه نوجوانان دچار کاهش شنوایی به‌طور شایع از سبک‌های نابارور استفاده می‌کردند (02/0=P)، ولی نسبت به افراد شاهد سالم از سبک‌های کارآمد بیشتر استفاده می‌کردند (04/0=P). احتمال خطر افت تحصیلی در نوجوانان دچار کاهش شنوایی که بیشتر از سبک راهبرد مقابله‌ای نابارور استفاده می‌کردند بالاتر بود (02/0=P).

نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه اهمیت راهبردهای مقابله‌ای را در موفقیت تحصیلی نوجوانان با و بدون اختلال شنوایی نشان می‌دهد. پژوهش بیشتر به تعیین دقیق‌تر اینکه چگونه برنامه‌های مداخله‌ای در افراد با اختلال حسی عصبی گوناگون سبب بهبود فرایند مقابله‌ای می‌شود، کمک می‌کند.

متن کامل [PDF 222 kb]   (1807 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb