بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دربارۀ ویروس پاپیلومای انسانی
|
دکتر آیدین پورکاظمی، دکتر عاطفه قنبری* ، دکتر فرشته فکور، سامره قربانیکلاچایه |
دانشیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران |
|
چکیده: (2641 مشاهده) |
مقدمه: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان شایعترین بیماری منتقل شونده آمیزشی، ارتباط مستقیمی با سرطان دهانه رحم دارد. تعیین سطح آگاهی و نگرش نکتهای بنیادین در جهت تدوین مناسبترین راهبرد در برنامهریزیهای موثر مداخلهای است. دانشجویان پزشکی به عنوان مراقبان سلامت عمومی در آینده میتوانند آگاهی جامعه درباره سرطان سرویکس و نحوه پیشگیری از آن را افزایش دهند.
هدف: تعیین آگاهی و نگرش در مورد HPV در دانشجویان علوم پزشکی.
مواد و روشها: در این مطالعۀ مقطعی، 201 دانشجوی پزشکی با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد و پرسشنامهای دربردارنده دو بخش آگاهی (36 سوال) و نگرش (9 سوال) بکار رفت. نمرههای بالاتر از میانگین بهعنوان آگاهی و نگرش دلخواه دیده شدند. برای بررسی روایی، CVI و CVR برآورد شد که مقادیر هر دو مورد بالای 90% بود. پایایی با آلفا کرونباخ که بالای 80% بود، تعیین شد. دادههای گرد آوری شده با نرمافزار SPSS، نسخه 19 واکاوی شد.
نتایج: میانگین سنی واحدها، 66/1 ± 08/24 ساله و 2/56% آنان زن بودند. 1/83% دانشجویان مورد مطالعه دادههای خود در ارتباط با HPV را از دوره تحصیلی و درسهای پزشکی کسب کرده بودند. میانگین نمرههای بدست آمده از پرسشنامه آگاهی 37/4 ± 9/18 بود که در 2/57% واحدها در سطح نامطلوب بوده است. وضعیت میزان آگاهی پاپیلومای انسانی تنها با سن (002/0P=)، گذراندن درس ویروس شناسی (0001/0P=) و منابع کسب داده ها (038/0P=) ارتباط معنیدار داشت. میانگین نمرات پرسشنامه نگرش 29/3 ± 57/23 بود که 2/57 % نگرش دلخواه داشتند. نگرش پاپیلومای انسانی تنها با گذراندن درس ویروس شناسی (01/0P=) و منابع کسب اطلاعات (007/0P=) ارتباط معنیدار داشت. همبستگی مثبت نمرات آگاهی و نمرات نگرش در بین دانشجویان علوم پزشکی دیده شد (0001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نامطلوب بودن نمرات اگاهی نیمی از دانشجویان پزشکی در مورد ویروس پاپیلومای انسانی، پیشنهاد می شود برنامههای آموزشی برای بالا بردن آگاهی دانشجویان در دوره تحصیل در مورد HPV تدوین شود. همچنین، در مورد برنامه های آموزشی درباره HPV در مقاطع علوم پایه و کارآموزی نیاز به بازبینی و یکپارچگی مباحث بویژه در مقطع علوم پایه در راستای تأمین نیازهای آموزشی بالینی وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی/ پاپیلوما ویروس انسانی / دانشجویان پزشکی / نگرش |
|
متن کامل [PDF 204 kb]
(727 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۶
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|