مقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایینتری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها میباشد.
هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار میشد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخلهای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقهای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. دادههای حاصله با استفاده از آزمونهای کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33 و 3/6 ± 3/36 سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی توانست به طور معنیداری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P<). همچنین 3 ماه بعد از مداخله آموزشی نمره هوش هیجانی و کیفیت زندگی در گروه مورد نسبت به قبل از مداخله بالاتر بود(به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P< ).
نتیجهگیری: اگر چه مطالعه مذکور نشان دهنده تاثیر آموزش بر روی ارتقای هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون میباشد، ولی با توجه به مذکر بودن شرکت کنندگان، نتایج حاصله را باید با احتیاط تفسیر کرده و مطالعات بیشتری توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |