دوره 26، شماره 101 - ( 1-1396 )                   جلد 26 شماره 101 صفحات 82-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani R, Morad Khani E, Farahi H. The Impact of Education on Emotional Intelligence and Quality of Life of the Patients Undergoing Methadone Maintenance Therapy. JGUMS 2017; 26 (101) :74-82
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html
سلیمانی ربابه، مرادخانی الهه، فرهی حسن. تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون. مجله علوم پزشکی گیلان. 1396; 26 (101) :74-82

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، soleimani.dr@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (4837 مشاهده)

مقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایین‌تری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها می‌باشد.

هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون.

مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار می‌شد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخله‌ای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. داده‌های حاصله با استفاده از آزمون‌های کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.

نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33  و 3/6 ± 3/36  سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی توانست به طور معنی‌داری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P<). همچنین 3 ماه بعد از مداخله آموزشی نمره هوش هیجانی و کیفیت زندگی در گروه مورد نسبت به قبل از مداخله بالاتر بود(به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P< ).

نتیجه‌گیری: اگر چه مطالعه مذکور نشان دهنده تاثیر آموزش بر روی ارتقای هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون می‌باشد، ولی با توجه به مذکر بودن شرکت کنندگان، نتایج حاصله را باید با احتیاط تفسیر کرده و مطالعات بیشتری توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 267 kb]   (1564 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/11 | پذیرش: 1396/2/11 | انتشار: 1396/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb