:: دوره 27، شماره 106 - ( 4-1397 ) ::
جلد 27 شماره 106 صفحات 17-22 برگشت به فهرست نسخه ها
‌‌ارتباط کیفیت زندگی کاری با پایبندی سازمانی در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی
دکترپیمان اسدی ، ‌دکترفاطمه نیازمند ، ‌سیده معصومه ملکی ضیابری*
مرکز مدیریت حوادث فوریت‌های پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت‌، ایران
چکیده:   (88 مشاهده)
مقدمه: امروزه پایبندی سازمانی به عنوان‌‌ مفهومی جهانی در مدیریت منابع انسانی و گسترش سازمانی مورد توجه قرار گرفته است و پیشرفت آن کلید بنیادین موفقیت مدیریت هر سازمان بشمار می‌رود.
هدف: تعیین رابطه کیفیت زندگی کاری و نعهد سازمانی در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان بوده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه‌‌ به صورت مقطعی در سال 1395 در‌‌ کارکنان مرکز فوریت‌های پزشکی گیلان انجام شد جامعه آماری 425 نفر کارکنان شاغل در این مرکز بود که201 نفر با فرمول مورگان به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار گرد‌آوری داده‌‌‌ها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پایبندی سازمانی آلن‌مایر بود و برای واکاوی آماری از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطوح 05/0 استفاده شد.
نتایج: از‌‌ عوامل کیفیت زندگی کاری، مؤلفه فرصت رشد‌کاری‌ و وابستگی اجتماعی بالاترین میانگین(‌24/3‌)و مؤلفه پرداخت دادورانه (حقوق و مزایای مادی)‌ کمترین میانگین‌(17/2) را به خود اختصاص داد‌. بین همه مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری و پایبندی سازمانی رابطه آماری معنی‌دار‌ وجود داشت‌(05/0P<)
نتیجه‌گیری: برای بالا بردن کیفیت زندگی کاری و پایبندی سازمانی باید بر جنبه‌های مشارکت و پرورش مهارت کارکنان و امنیت شغلی بیشتر تکیه کرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی/ ‌مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان
متن کامل [PDF 152 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۹


XML   English Abstract   Print



دوره 27، شماره 106 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها