دوره 19، شماره 76 - ( 10-1389 )                   جلد 19 شماره 76 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Motamed M. Survey the Stress Resources on Academic Staff Members in Guilan University, Guilan University of Medical Sciences and Islamic Azad University. JGUMS 2011; 19 (76) :38-47
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-169-fa.html
صادقی عباس، معتمد محمدکریم. بررسی منابع استرس در استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد ‌گیلان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1389; 19 (76) :38-47

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-169-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، asadeghi_2003@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (7477 مشاهده)
چکیده مقدمه: یکی از نکته‌های مهم مؤثر بر کارایی استادان فشار روانی و فرسودگی شغلی تدریجی است که ضربه بزرگی به حرفه آنها بویژه بر فرایند یادگیری و یاددهی توسط آنها وارد می‌کند. هدف: تعیین منابع استرس در استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان. مواد و روش‌ها: از ابتدای سال 1387 تا پایان سال 1388، 186 نفر از استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین و براساس نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای متعدد تحقیق کنونی از پرسشنامه‌ای که توسط دیویس ِDieves، رابینز Robbinse و مک‌کی Mackay (1991) که برای سنجش استرس شغلی و منابع آن طراحی شده، استفاده شده است. این پرسشنامه دو بخش دارد که بخش اول به ارزیابی علائم استرس شغلی حاوی 20 ماده می‌پردازد علائم استرس شغلی را در سه ماه گذشته بررسی می‌کند و بخش دوم به سنجش منابع استرس شغلی می‌پردازد و شامل 50 ماده به منظور تعیین منابع استرس شغلی است و تجربه شغلی فرد را در طی یک سال گذشته بررسی می‌کند. نتایج: طبق یافته‌ها به‌طور کلی علائم و منابع استرس شغلی استادان در حد متوسط و در مردان نسبت به زنان بیشتر بود. هر چند که در بخشی از نتایج از نظر وضع استرس شغلی بین استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان تفاوت معنی‌دار وجود نداشت ولی بخش دیگری از یافته‌های تحقیق مؤید آن است که ارتباط آماری ویژگی‌های فردی مثل جنس، تحصیل و تعداد فرزندان با وضعیت و منابع استرس شغلی معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، اکثر استادان استرس در حد متوسط دارند و از نظر علائم استرس شغلی بین استادان زن و مرد تفاوت معنی‌دار وجود دارد به‌طوری که مردان نسبت به زنان از نظر نوع دانشگاه، تحصیلات و ... منابع استرس شغلی بیشتری را نشان می‌دهند.
متن کامل [PDF 177 kb]   (2063 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/20 | پذیرش: 1392/8/20 | انتشار: 1392/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb