1- دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان - دانشکده پزشکی - رشت
2- پزشک عمومی
چکیده: (1837 مشاهده)
خلاصه :
در آینده جهت ارتقاء آموزش پزشکی، روش آموزش بر مبنای طرح مسأله(Problem - based learning- PBL) که مبتنی بر کسب فعال اطلاعات از طریق تجزیه و تحلیل مسالههاوکوشش برای رسیدن به پاسخ آنهاست، جایگزین روش سنتی یا استاد محور و متکی بر حافظه خواهد شد در اجرای موفقیت آمیز این روش تدابیر عملی و آماده سازیهایی برای دانشجویان لازم است . در این بررسی عواملی از قبیل منابع مورد استفاده دانشجویان پزشکی، میزان شرکت در فعالیتهای فوق برنامه و اثرات این نوع فعالیتها بر روی مطالعه منابع اطلاعاتی متعدد، میزان استفاده از کتابخانه و نهایتا" اثرات تشویق اساتید بر روی دانشجویان مورد بررسی قرار میگیرد.
روش مطالعه بصورت مقطعی، جمعآوری اطلاعات با کمک پرسشنامه خود ایفاء و بصورت سرشماری روی دانشجویان سال دوم تا ششم پزشکی انجام گرفته است نتایج با روش آماری کای دو وبا نرم افزار SPSS آنالیز شد. .
۸/0۸% دانشجویان مذکر و 2/19% مونث بودند. میانگین سنی (1/3 ± 3/24) سال بود 5/86٪ مجرد و 5/13% متاهل بودند . ۳۷٪ در مقطع فیزیوپاتولوژی و ۶۳٪ در مقطع کارآموزی بالینی درس میخواندند ۷/47٪ در طول ترم از جزوه آماده شده از نوار استاد در کلاس برای مطالعه استفاده میکردند و 1/58٪ این جزوه را برای اخذ نمره بالاتر در امتحان در درجه اول اهمیت میدانستند بین مقطع تحصیلی و ترتیب اولویت منابع برای مطالعه تفاوت بارزی وجود داشت ( 04/0>P). حدود یک سوم دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه شرکت داشتند و 4/65٪ آنها اثر این فعالیتها را برروی گرایش در استفاده از مجلات و کتب متوسط تا زیاد ذکر کردند. بین شرکت در فعالیتهای فوق برنامه و توانایی نام بردن حداقل یک مجله علمی پزشکی فارسی (04/0>P) و حداقل یک مجله علمی پزشکی خارجی (013/0>P)ارتباط معنیداری وجود داشت بین شرکت در این فعالیتها و مطالعه مقالات فارسی ارتباط بارزی وجوداشت (0025/0>P) | ولی در مورد مطالعه مقالات انگلیسی این ارتباط بارز نبود حدود دو سوم دانشجویان عضو کتابخانه مرکزی بودند و علت اصلی مراجعه آنها به کتابخانه در 2/91٪ امانت کتاب بود . بین تشویق دانشجویان توسط اساتید و شرکت در فعالیتهای فوق برنامه (03/0>P) و استفاده از مجلات علمی کتابخانه (004/0>P) رابطه بارزی بدست آمد. از باتوجه به دگرگونیهای جدیدی که در نظام آموزشی دانشکدههای پزشکی ایران بر مبنای روش PBL در جریان است پیشنهاد میشود برای این روش زمینه سازی صورت گیرد یعنی امکانات آموزشی کتابخانهها تکمیل شود، دانشجویان هرچه بیشتر به مطالعه کتب و مجلات تشویق شوند و این روش برای اساتید توجیه شود، زمینههای پژوهش و تحقیق و امکانات بهرهگیری از منابع اطلاعاتی مانند کتابخانهها و سیستمهای رایانهای فراهم آید تا بدینوسیله راه آموزش بر مبنای تفکر، استدلال و حل مساله پایه ریزی و هموار گردد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/21 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1397/12/21