1- مرکز تحقیقات بیماری های گوش، حلق و بینی، گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
4- واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
5- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده: (1946 مشاهده)
مقدمه: میزان توسعه یافتگی کشور با شاخصهای پژوهشی چون تعداد مقالههای چاپ شده تعیین میشود. عوامل بسیاری میتوانند زمینهساز انجام نشدن پژوهش باشند.
هدف: تعیین موانع اجرای پژوهش از دیدگاه استادان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396.
مواد وروشها: در این پژوهش ترکیبی، روش گردآوری دادههای کمی، پرسشنامه آسیب شناسی پژوهشی اعضای هیئت علمی بود. تعداد اعضای هیئت علمی، 442 نفربود که بر پایه جدول مورگان، 205 نمونه تعیین برای توصیف دادهها از شاخصهای آماری مناسب استفاده شد. در بخش کیفی، نمونهگیری به صورت هدفمند آغاز aد و تا اشباع دادهها ادامه یافت. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار و واکاوی دادهها با رویکرد تحلیل محتوای هفت گامهای انجام شد. درستی و دقت دادهها نیز با معیارهای پیشنهادی Lincoln & Guba تعیین شد.
نتایج: در بخش کمی، مهمترین عوامل دربردارنده شامل عوامل مدیریتی (ارتباط کم دانشگاه با دانشگاههای خارجی) ((7.36) 55)، عوامل توانمندسازی (آشنانبودن با روشهای آماری مربوطه)((0.12) 18)، ضوابط اداری (طولانی بودن گامههای چاپ مقاله) ((0.40) 60)، عوامل شخصی (تدریس بیش از اندازه)((7.30) 46)، عوامل اجتماعی (ناکافی بودن برانگیزندههای معنوی مناسب)((7.24) 37) و عوامل اقتصادی (پایین بودن پشتیبانی مالی پژوهش در سطح کشور)((3.37) 56) بودند. در بخش کیفی، چهار طبقه اصلی (چالشهای فردی، زیر ساخت خدشهدار، نیروی همکار پژوهشی محدود شده و دلسردی نتیجه پژوهش) و پانزده زیر طبقه برون آورده شدند.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این مطالعه و برای بهبـود کمـی و کیفی پژوهش در اعضای هیات علمی پیشنهاد میشود به مواردی مانند نیروبخشی انگیزه پژوهشی اعضای هیات علمی بـا در نظـر گـرفتن آسایندههای پژوهشی و امتیاز ویژه و نیز معادلسازی خویشکاری پژوهشی آنها بیشترپرداخته شود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10