دانشگاه آزاد اسلامی ، sadeght81@yahoo.com
چکیده: (8049 مشاهده)
چکیده مقدمه: هرچند استرس به زندگی پویایی و تحرک میبخشد، با این وجود تنها میزان معینی از استرس برای انسان مفید است زیرا استرس بیش از حد میتواند فرد را مستعد هر گونه بیماری جسمانی و روانی سازد. هدف: بررسی تاثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در دو گروه آزمایش و کنترل و تعیین نقش عاملهای گروه و جنس بر نمره کلی استرس. مواد و روشها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی بود و 170 نفر از افراد 26-16 ساله، بعد از نمونهگیری به روش خوشهای، به عنوان 87 شرکت کننده در کلاسهای آموزش قرآن و 83 نفر در قالب گروه کنترل، قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه SSI مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج: از نظر خرده مقیاسهای چهارگانه استرس بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود داشت(ویلکز لامبدا = 992/0 ، 47/3 = ( 163 و 4)F ، 01/0P< ، 078/0= 2)، بین دو جنس در خرده مقیاسهای چندگانه استرس، تفاوت، معنیداری نبود (ویلکز لامبدا = 991/0 ، 380/0 = ( 163 و 4)F ، 823/0P< ، 009/0= 2 ). تعامل معنیداری بین عضو بودن درگروه و جنس وجود نداشت(002/0=2، 318/0 = ( 166 و 1)F ، 574/0P=). نتیجهگیری: آموزش قرآن، میزان استرس افراد را در مقایسه با گروه کنترل در همه خرده مقیاسها به طور معنیدار کاهش داد. در خرده مقیاسهای چهارگانه استرس بین دو جنس تفاوت معنیداری وجود نداشت و بین جنس و عضوبودن در گروه نیز تعامل معنیدار وجود نداشت.
واژههای کلیدی: تنش،
دین،
قرآن،
نوجوانان
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/28 | پذیرش: 1392/8/28 | انتشار: 1392/8/28