دوره 18، شماره 70 - ( 4-1388 )                   جلد 18 شماره 70 صفحات 73-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi M, Ghofranipor F, Heidarnia A. The Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Preventive Actions of AIDS on Addict in Zarandieh. JGUMS 2009; 18 (70) :64-73
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-254-fa.html
کریمی محمود، غفرانی پور فضل الله، حیدرنیا علیرضا. تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز. مجله علوم پزشکی گیلان. 1388; 18 (70) :64-73

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-254-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ساوه ، karimymahmood@yahoo.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (10087 مشاهده)
چکیده مقدمه: به نظر سازمان جهانی بهداشت مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است وگروه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر HIV بوده و در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست. هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در معتادان زرندیه انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمون‌های آماری کای دو،t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی براین اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 42% نمونه‌ها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و32%0 سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونه‌ها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازه‌ها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌دار بدست آمد(0001/0>p). نتیجه‌گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز مؤثر بوده است. همچنین، با توجه به یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیری‌کننده با آموزش‌های مشابه و استفاده از نظریه‌ها و الگوهای دیگرتغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامه‌ریزی شود.
متن کامل [PDF 188 kb]   (2488 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/29 | پذیرش: 1392/8/29 | انتشار: 1392/8/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb