Sahebzamani M, Mehrabiyan F, Asgharzadeh A. Determine the Satisfaction Level of Services which are given to Elderly in Rasht Disabled and Elderly Residential. JGUMS 2009; 17 (68) :34-41
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-278-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، m-szamani@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- بیمارستان پورسینا
چکیده: (8310 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پیری اجتنابناپذیر و غیرقابل بازگشت بوده و سرنوشت محتوم هر انسان در کره خاکی ماست؛ لذا آشنایی با فرایند پیر شدن، شیوههای برخورد با سالمندان و رفتارهای خاص این دوران و طراحی سازکارهای مراقبتی امری ضروری است که جامعه امروز ما بیش از پیش به آن نیازمند دارد.
هدف: تعیین میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده به سالمندان ساکن در آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت.
مواد و روشها: این مطالعه، توصیفی و از نوع سرشماری است. 100 مددجو انتخاب و بررسی شدند. معیارهای پژوهش شامل سن بالای 65 سالگی، نداشتن زوال عقل و اختلال روانی برحسب اطلاعات پرونده مددجویان در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع سرشماری و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق- ساخته و مقیاس سنجش میزان ناتوانی مددجویان سالمند مراکز مراقبتی دراز مدت در فعالیت روزانه،Disability categories LTC projection Study بود. اطلاعات با پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با سالمندان بدست آمد- پرسشنامه شامل دو بخش، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافی و بخش دوم شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و فضای فیزیکی آسایشگاه و ارتباط آنها با برخی از مشخصات دموگرافی بود. بر اساس مقیاس لیکرت برای هر سوال 5 ستون کاملاً راضی با نمره (4)، راضی با نمره (3)، ناراضی نمره (2)، کاملاً ناراضی نمره (1) و نظری ندارم (نمره صفر) و میزان رضایت مددجویان از مراقبت های ارائه شده در سه سطح رضایت ضعیف (33-0) و رضایت متوسط (66-34) و رضایت بالا (100-67) در نظر گرفته شد- این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss14 آزمونهای آماری من ویتنی یو و کروسکال والیس، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یکطرفه و توکی جزیه و تحلیل شد.
نتایج: میزان رضایت از مراقبتهای جسمانی(58%)، مراقبتهای روانی(29/66%) و مراقبتهای اجتماعی (39/59%) بود و میزان رضایت از فضای فیزیکی آسایشگاه (1/71%) بوده است. بین رضایتمندی در حیطه جسمانی با متاهل بودن و متوسط درآمد بیشتر و ناتوانی شدید افراد در انجام فعالیت، ارتباط آماری معنیدار بود و ارتباط بین رضایتمندی در حیطه روانی با محل اقامت قبلی نیز معنیدار بود. همچنین بین رضایتمندی در حیطه اجتماعی با وضعیت سلامت و ناتوانی در انجام فعالیت و ارتباط بین رضایتمندی در حیطه فیزیکی با جنس افراد معنیدار بود.
نتیجهگیری: در کل میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در حد متوسط (07/62) بوده است. بنابراین، مدیران و مسئولان پرستاری این مراکز باید با برنامهریزی خاص، آموزش کارکنان، بکارگیری روانشناسان مجرب و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مناسب برای انجام فرایض دینی و معنوی، ارائه خدمات براساس میزان توانایی و مشارکت مددجویان، تنظیم برنامههای تفریحی- سیاحتی و ورزش، فراهم کردن تسهیلات برای گردش، تفریح و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، نیازهای ویژه سالمندان و اصلاح روشهای مراقبتی همت گمارند.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/5 | پذیرش: 1392/9/6 | انتشار: 1392/9/6