دوره 23، شماره 92 - ( 10-1393 )                   جلد 23 شماره 92 صفحات 33-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoudnia E, Zamani A, Esfahanian F. A Comparative Survey of Patients Satisfaction with two Styles of Doctor-Patient Relationship in Consultation and Treatment Processes. JGUMS 2015; 23 (92) :25-33
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-878-fa.html
مسعودنیا ابراهیم، زمانی احمدرضا، اصفهانیان فهیمه. مقایسه خشنودی بیماران از دو سبک ارتباطی پزشک - بیمار در روند رایزنی و درمان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1393; 23 (92) :25-33

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-878-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، masoudnia@guilan.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشگاه یزد
چکیده:   (5584 مشاهده)
چکیده مقدمه: سبک ارتباطی پزشک ـ بیمار، یکی از متغیر‌های مهم کارساز بر روند درمان است. از دسته برآیند‌های مهم سبک‌های گوناگون ارتباط پزشک ـ بیمار رضایت بیمار از درمان مشاوره و درمان است. هدف: مقایسه‌ی دو سبک رابطه‌ی پزشک ـ بیمار، یعنی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر رضایت بیمار مواد و روش‌ها: دو روش پیمایشی و مشاهده‌ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل همه پزشکان و بیمارانی بود که در ماه‌های آذر و دی(1391) به مراکز درمانی برگزیده (شامل دو بیمارستان و بیست مطب خصوصی) شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 پزشک و 200 بیمار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها عبارت بود از مقیاس سبک‌های غیرکلامی رابطه پزشک ـ بیمار (DPNCI) و مقیاس 18 ماده‌ای رضایت بیمار ((PSQ-18. نتایج: تفاوت معنی‌داری بین سبک‌های ارتباطی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر میزان رضایت بیمار به‌طور کلی (05/0>P) و نیز مولفه‌های کیفیت امکانات (05/0>P)، رفتار بین‌فردی (01/0>P)، ارتباط (01/0>P) و زمان سپری شده (05/0>P) دیده شد. رگرسیون چندگانه رشته مراتبی نشان داد که سبک رابطه پزشک ـ بیمار 6/52 درصد از متغیر رضایت بیماران را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: سبک‌های ارتباط پزشک ـ بیمار از جمله عوامل موثر بر رضایت بیماران است. سبک رابطه‌ی دوسویه ـ مشارکت منجر به رضایت بالاتر بیماران در مقایسه با سبک رابطه فعال- منفعل (پدرمآبانه) شد. بنابراین، توجه به ایجاد و تقویت الگوی ارتباطی دوسویه ـ مشارکت با هدف افزایش رضایت بیماران بایسته به‌ نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 229 kb]   (1865 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/21 | پذیرش: 1393/10/21 | انتشار: 1393/10/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb