AU - Asefzadeh, S AU - Farzandipour, M TI - Comparison of Knowledge Utilization Models in Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-med JN - gums-med VO - 13 VI - 52 IP - 52 4099 - http://journal.gums.ac.ir/article-1-647-fa.html 4100 - http://journal.gums.ac.ir/article-1-647-fa.pdf SO - gums-med 52 AB  - چکیده مقدمه: مدیریت دانش شامل تولید ، انتشار و بهره برداری از دانش است و در سازمان های امروزین بهره‌برداری مؤثر از دانش یک چالش است. بنابراین، سؤال اساسی این است که چه راههایی انگیزه استفاده از دانش را تقویت می‌کند. هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرآیند بهره‌برداری از دانش و مقایسه مدل‌های موجود در علوم پزشکی و تحلیل عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از دانش انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش مرور منظم مقالات علمی است و براساس منابع اینترنتی منتشر شده طی سال‌های 2003-1997 و برخی مقالات معتبر سال‌های پیش‌تر در مورد بهره‌برداری از دانش به بررسی زوایای بهره‌برداری از دانش و مدل های علوم پزشکی می‌پردازد. نتایج: فرآیند بهره‌برداری ازدانش شامل 6 مرحله کسب، مستند سازی ، انتقال ، دریافت ، درک وتصمیم گیری است. ابعاد بهره‌برداری از دانش عبارتند از منبع انتشار، محتوا، رسانه و کاربر. متقاضیان استفاده از دانش می‌توانند به ترتیب با روش استفاده ذهنی، استفاده ابزاری و یا استفاده راهبردی، مراحل بهره برداری از دانش را طی کنند. جهت بهره‌برداری علمی از دانش در علوم پزشکی، مدل‌های مختلفی وجود دارد: در مقایسه هشت مدل مختلف که در این مقاله شناسایی شده است ، به این نتیجه می توان رسید که مدل کوهرد و مدل انستیتو کراس کنسر از سایر مدل ها وضعیت کامل تری دارند زیرا پنج عامل تاکید بر اصول علمی ، ارتباط با ذینفع ها ، کاربرد ، تاثیر بر جامعه و سیاست‌گذاری در این دو مدل ملحوظ است. نتیجه‌گیری: بهره‌برداری از دانش به معنای دریافت دانش توسط گیرنده، درک آن و تأثیر بر کنش گیرنده دانش است. بهره‌برداری از دانش در علوم پزشکی مانند سایر علوم هنگامی به کامل‌ترین سطح خود می‌رسد که به بهره برداری و توسعه منجر شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-med PG - 71 PT - Research YR - 2005