AU - Ghaffari Nejad, A AU - Pouya, F TI - Self Promoting Behaviors Among Teachers in Kerman PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-med JN - gums-med VO - 11 VI - 43 IP - 43 4099 - http://journal.gums.ac.ir/article-1-773-fa.html 4100 - http://journal.gums.ac.ir/article-1-773-fa.pdf SO - gums-med 43 AB  - مقدمه: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، عبارتند از هر گونه اقدامی که برای افزایش و یا نگهداری سلامتی و خودشکوفایی فرد و یا گروه صورت گیرد. مدرسه محیط مناسبی برای آموزش و تشویق رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان می باشد. معلمان به عنوان الگوهای دانش آموزان نقش مؤثری در آموزش این رفتارها دارند. روش کار:در این مطالعه مقطعی 852 نفر از معلمان شهر کرمان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توسط پرسشنامه خود ایفا مورد سنجش قرار گرفتند. در این پرسشنامه علاوه بر خصوصیات جمعیت شناختی، 16 رفتار عمومی ارتقاء دهنده سلامت و 4 رفتار ارتقاء دهنده سلامت مختص خانمها مورد سنجش قرار گرفت. نتایج: در 16 سؤال عمومی بیشترین میزان مربوط به آگاهی از اضافه وزن در مقایسه با قد در 94% و کمترین میزان مربوط به مصرف غذای کم نمک در 5/23% از موارد بود. در سؤالات مختص خانم ها بالاترین میزان مربوط به مصونیت در برابر سرخجه با 72% و کمترین میزان مربوط به خودآزمایی ماهیانه پستان با 9/8% بود. نمره کلی پرسشنامه با افزایش سن به صورت معنادار افزایش می یافت و در خانم ها بیشتر از آقایان بود. نتیجه گیری: تهیه برنامه ای برای آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت برای معلمان در مرحله اول و در مرحله بعدی برای دانش‌آموزان می‌تواند باعث گسترش این رفتارها در جامعه و افزایش سطح بهداشت عمومی شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-med PG - 1 PT - Research YR - 2002