Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
25
98
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش سیستمهای اطلاعات بیمارستانی و عملکرد بیمارستانها با توجه به رضایتمندی بیماران از دیدگاه کارکنان بیمارستانها در رشت
An Investigationinto the Relationship Between Hospital Information System and Hospital Performance by Patient Satisfaction at Rasht Hospitals
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه: </strong><strong>بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین سازمانهای اجتماعی نقش عمدهای در بهبود وضعیت بهداشت کشور و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارند و یکی از حساسترین سازمانهای هستند که برای اداره درست آنها باید دادهها به شکلی صحیح گردآوری شده و پس از پالایش، دستهبندی و استنتاج به شکل مناسب و در زمان مناسب در اختیار همه تصمیمگیران بیمارستان بویژه مدیران و روسای آن قرار گیرد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>هدف:</strong><strong> تعیین نقش سیستمهای اطلاعات بیمارستانی و عملکرد بیمارستانها با توجه به رضایتمندی بیماران از دیدگاه کارکنان.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong><strong> جامعه آماری این پژوهش کارکنان بیمارستانهای رشت بودند که سیستم اطلاعات مدیریتی داشتند. تعداد نمونه آماری 320 نفر بود. دادهها با پرسشنامه جمعآوری و با الگوی معادله ساختاری موشکافی شد. نمونه بر اساس فرمول جامعه محدود کوکران محاسبه شد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج:</strong><strong> نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین رضایتمندی بیمار و عملکرد بیمارستان و همچنین رابطه معنیداری بین سیستم اطلاعاتی بیمارستان و عملکرد بیمارستان وجود داشت.(000/0</strong><strong><span dir="LTR">p<</span></strong><strong>)</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> وجود سیستم اطلاعات بیمارستانی و زیرمجموعههای آن موجب رضایتمندی بیمار و در نتیجه ارتقاء عملکرد بیمارستان میگردد.</strong></p>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Hospitals are important social organizations, and play an important role in every country health standards, and we need to gather, and process the related data. Data should be ready at appropriate time and be used for decision making finally.</p>
<p><strong>Objective</strong><strong>:</strong> the aim of this study is an investigation into the relationship between hospital information system and hospital performance whereby patient satisfaction is studied as the mediator.</p>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>social statistical analysis of Rasht hospital staff that have management information system. Sample was 320. Data were gathered by questionnaire and analyzed by SEM.</p>
<p><strong>Results:</strong> There was a significant relationship between patient satisfaction and hospital performance. There was a significant relationship between hospital information system and hospital performance too.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Existance of hospital information system and it’s subsets and therefore improve hospital performance.</p>
رضایت بیمار, سیستم اطلاعات بیمارستانی
Hospital Information System, Patient Satisfaction
51
60
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-719&slc_lang=fa&sid=1
M
Nopasand Asil
محمد
نوعپسند اصیل
No
گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
M
Dostar
محمد
دوستار
No
گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
MH
Haji Ali Asgary
محمدحسین
حاجی علی عسگری
Soheil_1541@yahoo.com
Yes
University of Guilan
گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران