Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1390
7
1
gregorian
2011
10
1
20
79
online
1
fulltext
fa
جایگاه مدیریت تعارض و گشودگی ارتباط در ارتقای اعتماد کارکنان پرستاری
The Position of Conflict Management and Relation Openness in Elevating the Nursing Employees’ Trust
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده مقدمه: اعتماد سازمانی به معنی اشتیاق کارکنان برای انجام فرمانهای مورد انتظار مدیر بدون نیاز به کنترل یا ارزشیابی است. شکلگیری فرایندهای سازمانی بر پایهی اعتماد تحولی شگرف در تعامل کارکنان و مدیران، افزایش تعهد سازمانی، رضایت شغلی و بهبود عملکرد کارکنان بوجود آورده است. هدف: تعیین تاثیر مدیریت تعارض و گشودگی ارتباط بر میزان اعتماد کارکنان پرستاری بیمارستانهای دولتی رشت در سال 1389 مواد و روشها: پژوهش بهصورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه هدف 1100 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستانهای دولتی رشت بودند، که پس از تحلیل عاملی و تعیین واریانس و قراردادن در فرمول، 239 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی 21 پرسش برای سنجش سه متغیر تعارض، اعتماد و گشودگی ارتباط بود. تعارض در دو بخش انواع (وظیفه، رابطه و فرایند) و ویژگی (شدت و مدت) با نظرسنجی از استادان، پس از بومی شدن و تایید روایی و پایایی آن تهیه و دادههای تحقیق طی یک ماهه خرداد سال 89، جمعآوری شد. در پردازش اطلاعات پرسشنامه از دو شیوهی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد. نتایج: بین تعارض وظیفهای و اعتماد همبستگی وجود نداشت(4/11R=). بین تعارض رابطهای، فرایندی و ویژگیهای تعارض(شدت و مدت) و اعتماد همبستگی بدست آمد که به ترتیب در محدودهی 13/0R= تا 56/0R= و با سطح معنیداری همهی متغیرها(05/0P<) بود. همچنین، از رگرسیون چندگانه در تعیین تاثیر متغیرهای تعدیلگر گشودگی ارتباط، شدت تعارض و مدت آن بر رابطه بین انواع تعارض و اعتماد استفاده شد که دلتای تغییر(در رابطه بین متغیرها با ورود متغیر تعدیلگر) نشاندهندهی وجود چنین رابطه تعدیلکنندهای بود. نتیجهگیری: طبق نتایج، بین تعارض فرایندی و رابطهای با اعتماد، رابطه معنیدار معکوس وجود داشت، و گشودگی ارتباط و مدت تعارض بر رابطهی تعارض و اعتماد تاثیر مثبت میگذارد، ولی شدت تعارض با تاثیر منفی بر رابطه تعارض و اعتماد باعث کاهش اعتماد میشود. لذا به مدیران توصیه میشود با بهکارگیری دو استراتژی مدیریت تعارض و ایجاد ارتباطات مطلوب در محیط کار به افزایش اعتماد کارکنان و در نهایت موفقیت سازمان نائل آیند.
Abstract Introduction: Organizational trust refers to the employees’ eagerness to perform the orders expected by the management, without the necessity to utilize control or evaluation. Along the same lines, formation of organizational processes based on trust has created an impressive change in the interaction between the employees and managers. It has also raised the employee's organizational commitment, occupation satisfaction, and performance improvement. Objectives: To determine the influence of conflict management and relation openness on the rate of nurses' trust in public hospitals in Rasht in 2010. Materials and Methods: The research was performed using a cross- sectional and descriptive analytic approach. The population for the study included 1100 nurses from the public hospitals in the city of Rasht, of whom 239 were selected as the sample through factor analysis and ANOVA. The instrument for data collection was a questionnaire consisting of 21 questions to measure the three variables of conflict, trust, and relation openness. The questionnaire studied conflict in two directions: types of conflict (task, relation, process) and conflict characteristics (intensity and duration) then it was authenticated and confirmed after consulting the professors. Next, the reliability and validity of the questionnaire were calculated and determined and finally the research data were collected during May-June 2010. To analyze the collected data, the researchers used SPSS and calculated Pearson and multiple regression correlation coefficients. Results: There was no significant correlation between task conflict and trust (R=0.114). However, there was a correlation between relation and process conflicts and conflict characteristics (intensity and duration) which were respectively within the following ranges R=0.13 to 0.56, and the statistical significance level for all the variables was set at (P<0.05). In addition, a multiple regression was applied to determine the influence of moderator variables of relation openness, conflict intensity and duration on the relation between conflict and trust where the Δ variations (the presence of difference in the relationship between the variables through existence of the moderator variables) are indicative of such a moderating relationship. Conclusion: Based on the findings, there seems to be a negative significant relationship between process and relation conflicts and trust which indicates that relation openness and duration of conflict have positive influence on the relationship between conflict and trust, but the intensity of conflict causes a reduction in trust through creating a negative influence on the relationship between conflict and trust. Thus, it is recommended that the managers utilize the two strategies of conflict management and creating optimized relations in the workplace to increase the employees’ trust so that, in the end, they succeed in managing the organization.
سازمانهای دولتی, مدیریت کارکنان
Government Agencies, Personnel Management
24
30
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-53&slc_lang=fa&sid=1
F
Farahbod
فرزین
فرحبد
farahbod@yahoo.comfarzin
Yes
Azad Islamic University
دانشگاه آزاد اسلامی
S
Amiralavi
سیروس
امیرعلوی
No
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
S
Najafzadeh
صدیقه
نجفزاده
No
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان