Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
26
103
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Investigating the Spirituality among the Students of Guilan University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">معنویت و رشد معنوی درانسان طی چند دهه گذشته به صورت روز افزون متخصصان بهداشت روانی را شیفته خود کرده است، یکی از اجزای زندگی سالم توجه به نیازهای معنوی است. با توجه به تغییر میزان معنویت در جوامع، گروههای اجتماعی و محیطهای مختلف، تعیین این بعد از سلامتی در جوامع مختلف، بویژه دانشجویان بایسته است.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> بررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;">مواد و روشها: </span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی در پاییز سال 1394 انجام شد. جامعه و محیط پژوهش 357 نفر از دانشجویان دانشکدههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد «سنجش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">نگرش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">معنوی« بود که با مقیاس 5 گزینهای لیکرت امتیاز دهی شد</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> دامنه نمره همه پرسشهای حیطه معنویت بین 0 تا 172 و در سوالات پس از آن نگرش معنوی بین 0 تا 96 و در سوالات بعد توانایی معنوی بین 0 تا 76 بود. واکاوی دادهها با نرمافزار آماری</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">spss21</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> و شاخصهای آمار توصیفی واستنباطی انجام شد</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;">نتایج:</span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">میانگین و انحراف معیار نمرههای کسب شده دانشجویان در کل حیطه معنویت 24</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">/</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">20</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">±</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">05</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">/</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">120</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">و در بعد نگرش معنوی 05/13 ± 49/65 و توانایی معنوی 15/9</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;"> ± </span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">56</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">/</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">54</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">بود. بین نمرههای کسب شده از حیطههای نگرش معنوی و توانایی معنوی همبستگی مستقیم و مثبت وجود داشت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">651/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">r</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></strong> <strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">,</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">0001/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">). تفاوت آماری معنیدار بین نمرههای پرسشنامه سنجش معنویت برپایه تاهل، ردههای سنی و دانشکده محل تحصیل دیده شد</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(001/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">,</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> 0001/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">,</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> 038/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">(</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></strong><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">این نتایج اهمیت پرداختن به جستار معنویت در دانشجویان گروه پزشکی را نشان میدهد و لازم است برای ارتقای میزان معنویت دانشجویان برنامهریزیهای لازم انجام شود. گسترش فرهنگ ازدواج بویژه در زمان دانشجویی و همکاری سرپرستان دانشکدهها برای افزایش فضای معنوی ارزش دارد</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></strong>
<strong>Introduction:</strong> Spirituality and spiritual growth have increasingly attracted the attention of mental health specialists in the past decades. One component of healthy lifestyle is paying attention to spiritual needs.The goal of this survey is to study the spirituality among students of Guilan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to investigate the level of spirituality among students at Guilan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong>This descriptive cross-sectional study was conducted in the fall of 2015.A total of 357 students from Guilan University of Medical Sciences were selected through quota sampling data collection the standard five-item Likert-scale distribution. The scores for 'spirituality' were between 0 and 172, for 'spiritual outlook' between 0 and 96 and for 'spiritual ability' from 0 to 76. Analysis of data was done using statistical software SPSS21, and with descriptive and inferential statistics and indicators<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of students in the field of spirituality was 120.05 ± 20.24, in spiritual attitudes was 65.49 ± 13.05 and in spiritual ability was 54.56± 9.15.There was a direct and positive correlation between scores of spiritual ability and spiritual attitudes (p = 0.0001, r = 0.651).Significant difference was observed between the scores obtained from the spirituality questionnaire based on marital status, age and the school of education (p = 0.038, p = 0.0001, p = 0.001).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results show the importance of addressing the issue of spirituality among students of medical groups. The planning for promotion of spirituality of students seems necessary. Encouraging marriage, especially during the time of studying, and the co-operation of school authorities are important to the improvement of the spiritual atmosphere.<br>
<strong>Conflict of interest: non declared</strong>
دانشجویان / معنویت / بهداشت روانی
Spirituality Students
14
21
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=1
Fardin
Mehrabian
دکترفردین
مهرابیان
No
دانشیار،گروه آموزش بهداشت و ارتقا، سلامت، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
Seyed Ali
Sadr
دکتر سیّدعلی
صدر
Yes
پزشک عمومی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
Seyed Shafi
Amami
سیّدشفیع
امامی
No
دانشگاه پیام نوراستان گیلان،رشت،ایران
Mohammadreza
Maleki
محمدرضا
ملکی
No
دانشگاه پیام نوراستان گیلان،رشت،ایران