Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
27
107
online
1
fulltext
fa
رابطه ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی
Investigating the Relationship Between Organizational Structure and Organizational Learning
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">به دلیل نیاز سازمانها به سازگاری با تغییر محیط، پنداره یادگیری سازمانی به طور روز افزونی آوازه پیدا کردهاست. همان طور که یادگیری برای رشد افراد اساسی است برای سازمانها نیز اهمیت دارد. از آن جا که به دانش سازمانی به عنوان یک دارایی استراتژیک در سازمان نگریسته میشود، یادگیری سازمانی به عنوان یکی از منابع حیاتی برای بدست آوردن برتری رقابتی در مدیریت استراتژیک در میان گذاشته شدهاست. از سویی دیگر، شرایط سازمانی نیز میتواند زمینههایی را فراهم سازد که در آن شرایط به کمک یادگیری سازمانی و نوآوری دانش بتوان خدمات جدید و بهتری ارائه کرد که ساختار سازمانی یکی از مهمترین آنها به شمار میآید.</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">بررسی رابطهی ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و متغیرها به هیچ وجه کنترل و دستکاری نشده و محیط اجرای پژوهش طبیعی بود. برای گردآوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون پایایی پرسشنامههای نامبرده، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش، همه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (پرستاران، کارمندان، پزشکان و ...) بودند و حجم نمونه با روش آماری جامعه محدود تعیین شد. نمونهی لازم 385 نفر محاسبه شد. برای واکاوی دادهها از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون نرمال بودن دادهها، تحلیل همبستگی و رگرسیون و معادلههای ساختاری) استفاده شد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">در پایان فرضیههای پژوهش با دادههای گردآوری شده آزمون شدند که نشان داده بین ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان رابطه معنیدار وجود دارد. شدت رابطه بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی، 67درصد، کاهش رسمیت و یادگیری سازمانی، 63درصد، کاهش تمرکز و یادگیری سازمانی ،61درصد و کاهش پیچیدگی از نظر عمودی و یادگیری سازمانی، 62درصد بود. ضرایب بتا نشان داد که 24درصد تغییر یادگیری سازمانی از راه پیچیدگی، 43درصد از راه رسمیت و 13درصد از راه تمرکز پیشبینی میشود و مانده تغییر ناشی از عواملی به غیر از ساختار سازمانی است.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مواردی هم چون همکاری کارکنان در تصمیمگیری، واگذاری اختیار به مدیران، بازبینی فعالیتهای گذشته و تسهیل یادگیری میتواند سبب رضایتمندی بیشتر کارکنان از ساختار سازمان و میزان یادگیری سازمانی باشد.</span></span></strong>
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> The concept of organizational learning has become increasingly popular because of organizational need for adaptation to environmental changes. As learning is essential for the people’s growth it is also important for organizations. Since the organizational knowledge is a strategic asset in an organization, organizational learning has been proposed as a vital source of competitive advantage in strategic management<span dir="RTL">.</span>In addition, the organizational conditions can provide some situations in which organizational learning and knowledge creation can lead to new and better services. Organizational structure iso ne of the most important factors.<br>
<strong>Objective:</strong> The purpose of this research is to investigate the relationship between organizational structure and organizational learning in Guilan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This research is descriptive and co-relational. The variables are by no means controlled and manipulated and the research environment for conducting is natural. Questionnaires were used to collect information for testing hypotheses. To test the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha method was used. The statistical population of this research was all the employees of Guilan University of Medical Sciences (nurses, staff, doctors, etc.). Sample size was determined by using the limited statistical methods (Cochran sample size formula). The samples consisted of 385people. To analyze the data, descriptive statistics (descriptive statistics, mean and standard deviation) and inferential statistics (data normalization, correlation analysis and regression analysis, structural equations) were used.<br>
<strong>Results:</strong> Finally, the research hypotheses were tested using the collected data. It was found that there is a significant relationship between organizational structure and organizational learning in Guilan University of Medical Sciences. The intensity of the relationship between organizational structure and organizational learning was 67%, reduction of formalization and organizational learning 63%, reduction of organizational centralization and organizational learning 61%, and reduction of complexity from a vertical point of view and organizational learning 62%. Beta coefficients show that 24 percent of organizational learning changes are through complexity, 43 percent through formalization, and 13 percent are predicted through centralization, and the rest are due to factors other than organizational structure.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It is suggested that attention of Guilan University of Medical Sciences to issues such as employee participation in decision making, delegation of authority to managers, reviewing past activities and facilitating learning can lead to more employees’ satisfaction with organizational structure and organizational learning.<br>
<strong>Conflict of interest: non declared</strong>
ساختار سازمانی/ یادگیری سازمانی/ دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Guilan University of Medical Sciences Learning Organization and Administration
45
53
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=1
M
Goudarzvand-Chegini
دکتر مهرداد
گودرزوند چگینی
0000-0003-3251-5992
No
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
I
Ashoori
ایرج
عاشوری
0000-0002-6406-3508
Yes
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
S
Zareei
سیفاله
زارعی
0000-0002-2751-9385
No
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران