Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
27
108
online
1
fulltext
fa
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب
The Effectiveness of Group Schema Therapy on Behavioral Activation/ Inhibition Systems and Cognitive Emotion Regulation in Female Students With Anxiety Symptoms
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که به کاهش کیفیت زندگی آنان میانجامد. با توجه به ارتباط سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحوارههای ناسازگار اولیه، یکی از روشهایی که میتواند به این دانشآموزان کمک کند، طرحواره درمانی است.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">پژوهش بصورت مداخلهای و از نوع پیشآزمون</span></span></strong><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">_</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانشآموز مقطع راهنمایی دارای نشانههای اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه، مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری و تنظیمشناختی هیجان در دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب تأثیر دارد (001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">). </span></span></strong><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">برای رویارویی با نشانههای اضطراب دانشآموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان میتوان از طرحواره درمانی استفاده کرد.</span></span></span></strong>
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> Students with anxiety symptoms are faced with various physical and psychological stressful factors which ‎leads to decreasing quality of life. Considering the relationship between behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation with early maladaptive schemas, one of the methods capable of assisting the students with anxiety symptoms is schema therapy.<br>
<strong>Objective:</strong> To determine the effectiveness of group schema therapy on behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation in female students with anxiety symptoms.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This study is an experimental with pre-test/post-test and a control group. The sample consisted of 28 guidance school students with anxiety symptoms in Rasht city in the school year 2016-2017. Based on the Beck Anxiety Inventory(1990) and the diagnostic and statistical manual of mental disorders(2013) criteria, the study participants were identified and assigned to two experimental and control groups. To collect data, Behavioral Activation/ Inhibition Scale(2005) and <em>Cognitive Emotion Regulation Questionnaire(2001)</em> were used before and after treatment. 10 sessions of Young schema therapy were implemented for experimental group.<br>
<strong>Results:</strong> The results of multivariate analysis of covariance showed that group schema therapy improved behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation in the students with anxiety symptoms (P<0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings of the research, schema therapy can be used to cope with students' anxiety symptoms and improve cognitive emotional regulation.<br>
<strong>Conflict of interest: non declared</strong>
اضطراب/ بازداری/ کنترل رسمی اجتماع/ هیجانها
Anxiety Emotions Inhibition Social Control, Formal
62
70
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=1
M
Rahbar Taramsari
دکتر مرتضی
رهبر طارمسری
0000-0003-0950-7599
No
گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
P
Keshavarz
دکتر پروانه
کشاورز
0000-0002-1093-6051
No
گروه ژنتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
A
Abolghasemi
دکتر عباس
ابوالقاسمی
0000-0002-7378-9730
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
E
Rahbar Karbasdehi
ابراهیم
رهبرکرباسدهی
0000-0002-8215-274X
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
F
Rahbar Karbasdehi
فاطمه
رهبر کرباسدهی
0000-0001-7160-9567
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران