Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1376
1
1
gregorian
1997
4
1
6
20
online
1
fulltext
fa
دانشجوی پزشکی و روش یادگیری بر مبنای حل مساله
A Medical Student and Problem -Based Learning(PBL)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">خلاصه :</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">در آینده جهت ارتقاء آموزش پزشکی، روش آموزش بر مبنای طرح مسأله(</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">Problem - based learning</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">-</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;"> PBL</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) که مبتنی بر کسب فعال اطلاعات از طریق تجزیه و تحلیل مسالههاوکوشش برای رسیدن به پاسخ آنهاست، جایگزین روش سنتی یا استاد محور و متکی بر حافظه خواهد شد در اجرای موفقیت آمیز این روش تدابیر عملی و آماده سازیهایی برای دانشجویان لازم است . در این بررسی عواملی از قبیل منابع مورد استفاده دانشجویان پزشکی، میزان شرکت در فعالیتهای فوق برنامه و اثرات این نوع فعالیتها بر روی مطالعه منابع اطلاعاتی متعدد، میزان استفاده از کتابخانه و نهایتا" اثرات تشویق اساتید بر روی دانشجویان مورد بررسی قرار میگیرد. </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">روش مطالعه بصورت مقطعی، جمعآوری اطلاعات با کمک پرسشنامه خود ایفاء و بصورت سرشماری روی دانشجویان سال دوم تا ششم پزشکی انجام گرفته است نتایج با روش آماری کای دو وبا نرم افزار </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> آنالیز شد. .</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">۸/0۸% دانشجویان مذکر و 2/19% مونث بودند. میانگین سنی (1/3 </span></span></strong><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">±</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> 3/24) سال بود 5/86٪ مجرد و 5/13% متاهل بودند . ۳۷٪ در مقطع فیزیوپاتولوژی و ۶۳٪ در مقطع کارآموزی بالینی درس میخواندند ۷/47٪ در طول ترم از جزوه آماده شده از نوار استاد در کلاس برای مطالعه استفاده میکردند و 1/58٪ این جزوه را برای اخذ نمره بالاتر در امتحان در درجه اول اهمیت میدانستند بین مقطع تحصیلی و ترتیب اولویت منابع برای مطالعه تفاوت بارزی وجود داشت ( 04/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">). حدود یک سوم دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه شرکت داشتند و 4/65٪ آنها اثر این فعالیتها را برروی گرایش در استفاده از مجلات و کتب متوسط تا زیاد ذکر کردند. بین شرکت در فعالیتهای فوق برنامه و توانایی نام بردن حداقل یک مجله علمی پزشکی فارسی (04/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) و حداقل یک مجله علمی پزشکی خارجی (013/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)ارتباط معنیداری وجود داشت بین شرکت در این فعالیتها و مطالعه مقالات فارسی ارتباط بارزی وجوداشت (0025/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) | ولی در مورد مطالعه مقالات انگلیسی این ارتباط بارز نبود حدود دو سوم دانشجویان عضو کتابخانه مرکزی بودند و علت اصلی مراجعه آنها به کتابخانه در 2/91٪ امانت کتاب بود . بین تشویق دانشجویان توسط اساتید و شرکت در فعالیتهای فوق برنامه (03/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) و استفاده از مجلات علمی کتابخانه (004/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) رابطه بارزی بدست آمد. از باتوجه به دگرگونیهای جدیدی که در نظام آموزشی دانشکدههای پزشکی ایران بر مبنای روش </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">PBL</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> در جریان است پیشنهاد میشود برای این روش زمینه سازی صورت گیرد یعنی امکانات آموزشی کتابخانهها تکمیل شود، دانشجویان هرچه بیشتر به مطالعه کتب و مجلات تشویق شوند و این روش برای اساتید توجیه شود، زمینههای پژوهش و تحقیق و امکانات بهرهگیری از منابع اطلاعاتی مانند کتابخانهها و سیستمهای رایانهای فراهم آید تا بدینوسیله راه آموزش بر مبنای تفکر، استدلال و حل مساله پایه ریزی و هموار گردد. </span></span></strong>
<strong>ABSTRACT: </strong><br>
In the following years, in order to promote medical education problem – based learning (PBL)that is based on active learning by analyzing the problems and solving them will substitute the customary or teacher - centered methods. To perform this method successfully, it is necessary for us to prepare practical plans for the students. we will study some parameters such as students' references participation in extra-curricular programs and effects of these activities on study of multiple informational sources,library use and ultimately the influence of teacher's encourage on the students .The study design is cross-sectional. Data collection was performed by questionnaire in the second year for sixth year medical students. Data processing was performed by SPSS package. The statistical procedure was Chi- Square test. 80.8% were males & 19.2% females. Mean age was (24.3±3.1) years ,86.5% were single & 13.5% married. 37% studied in physiopathologic course and others studied in stagering course. 47.7% used lecture means that is prepared by teacher or spoken tape record. 58.1% convinced that these notes were the most important tools for getting better grades. in examinations. There was a relation between learning course and priority ordering of references (P<0.04).<br>
One third of students participated in extra educational programs & 65.45 of them were convinced that these activities had much effects on tendency to study journals & books.<br>
There was a significant relation between participation of extra-curricular activities with reputation of at least one Persian medical journal (P<0.04) and one English medical journal (P<0.013),and studying persian medical journals (P<0.0025)but there was no significant relation between theses activities and studying English journals. About two third of students were members of central library and the most important reasons (91.2%) of their reference were borrowing of books.<br>
There was a significant relation between encouragement of students by teachers with participation of extra-curricular activity (P<0.03) and medical journal usage (P<0.004).<br>
According to recent changes in educational system that is under way based on PBL methods in Iranian medical faculties ,we will recommend some preparatory measures for this method that is, encouraging the students to learn medical books & journals ,completing educational possibilities of libraries and explaining the method for university instructors.<br>
1
8
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-270&slc_lang=fa&sid=1
A.R
Sobhani
دکتر عبدالرسول
سبحانی
Yes
دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان - دانشکده پزشکی - رشت
A
Shafaghi
دکتر افشین
شفقی
No
پزشک عمومی
.H
Hajizadeh
دکتر هادی
حاجیزاده
No
پزشک عمومی