Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
28
110
online
1
fulltext
fa
تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی
Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">با توجه به نقش موثر رفتارهای تغذیهای در سلامت فرد، خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">بهداشت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">همچون</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">یکی</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">از</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">مهمترین</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">حلقههای</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دستگاه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">مراقبت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">بهداشتی در</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">ارایه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">آموزش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">به</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">افراد، توجه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">به</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">افزایش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">شایستگیهای</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">این</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">لایه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">از</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">اجتماع</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">در</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">راستای</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">پیشرفت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">سلامت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">جامعه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">اهمیت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">زیادی</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دارد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهددار تصادفی و بر 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه الگوی پرسید پروسید بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروهها پر شد. در این ابزار، عوامل</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">مستعدکننده (آگاهی و نگرش)،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">قادرکننده،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">تقویتکننده و رفتار تغذیهای سنجیده شد. پس از پیش آزمون، 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. دادهها با نرمافزار </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS18</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> و آزمونهای کولموگروف</span></span></strong><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">_</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">اسمیرنف یک و دو نمونهای، کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">آزمون رگرسیون خطی نشان داد که سازههای الگوی پرسید پروسید روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر رفتار تغذیهای بود (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">، 400/0=</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">R2</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">). در بین سازهها، نگرش (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">، 396/0=β) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمرههای آگاهی (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)، نگرش (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)، عوامل قادر کننده (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) و رفتار تغذیهای سالم (0001/0></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">P</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت. </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده و عوامل قادرکننده) در ارتقای رفتارهای تغذیهای رابطان بهداشتی است. </span></span></strong>
<strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> Considering the effective role of nutritional behaviors in the health of individuals, the family and society also importance of the health volunteers as a one of the most important circles of community health care system in providing education to individuals; developing of these volunteers’ competence in order to promote public health is critical.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Objective:</strong> This study aimed to determine the effectiveness of educational intervention based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This research was a randomized controlled trial conducted on 153 health authorities in Rasht. The research instrument was a self-report, reliable and valid and based on the PRECEDE PROCEED model, completed in two periods before and two months after intervention by the groups. Using this tool, predisposing factors (knowledge and attitude), enabling factors, reinforcing factors and nutritional behavior were measured. After pre-test, 4 educational session classes were performed in intervention group. Data were analyzed by SPSS18 and one-sample and two-sample Kolmogrof-smirnov, Chi-square, T-Test, Paired T-Test, Mann-Whitney U and Wilcoxon.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results:</strong> Linear regression test showed that PRECEDE PROCEED Model structures altogether account for 40 percent of healthy dietary behavior changes (R2=0.400, P<0.0001)<span dir="RTL">. </span>Among the structures, Attitude (β=0.396, P<0.0001) was the most important predicting factor. The mean scores of Knowledge (P<0.0001), Attitude (P<0.0001), Enabling factors (P<0.0001) and health nutritional behavior (P<0.0001) in the intervention group were significantly different from those of control group after the educational intervention.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> The study results indicate a positive effect of educational intervention program based on PRECEDE PROCEED Model and components (Predisposing and Enabling factors) on the promotion of health Nutritional Behavior of Health Volunteers.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conflict of interest: non declared</strong>
آموزش بهداشت/ (الگوی پرسید پروسید) /( رفتارهای تغذیهای)
Health Education (Nutritional Behavior) (Precede proceed model)
41
50
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-468&slc_lang=fa&sid=1
F
Mehrabian
دکترفردین
مهرابیان
0000-0002-9613-2395
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
M
Defaei
مریم
دفاعی
0000-0002-0102-9599
Yes
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
P
Kasmaie
دکترپریسا
کسمایی
0000-0001-6796-6422
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
Z
Atrkar-Roushan
دکترزهرا
عطرکار روشن
0000-0002-1267-2133
No
گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
M
Mahdvi-Roshan
دکترمرجان
مهدوی روشن
0000-0002-2645-6714
No
گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران