Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
29
2
online
1
fulltext
fa
واکاوی بازدارنده های اجرای پژوهش در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396: یک مطالعه ترکیبی
Study of Barriers to Research in Faculty Members of Guilan University of Medical Sciences in 2017: A Mixed Method
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Zar;">مقدمه</span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">: </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">میزان توسعه یافتگی کشور با شاخصهای پژوهشی چون تعداد مقاله­های چاپ شده تعیین می­شود. عوامل بسیاری میتوانند زمینهساز انجام نشدن پژوهش باشند. </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;">هدف:</span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">تعیین موانع اجرای پژوهش از دیدگاه استادان</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> هیئت علمی</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;">مواد وروش­ها:</span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> در این </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">پژوهش ترکیبی، روش گردآوری دادههای کمی، پرسشنامه آسیب شناسی پژوهشی اعضای هیئت علمی بود. تعداد اعضای هیئت علمی، 442 نفربود که بر پایه جدول مورگان، 205 نمونه تعیین</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">برای توصیف دادهها از شاخصهای آماری مناسب استفاده شد. </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">در بخش کیفی</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">، نمونهگیری</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">به صورت هدفمند</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">آغاز</span></span></strong> <strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">a</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">د و</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">تا</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">اشباع</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دادهها ادامه یافت. روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">گردآوری</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دادهها،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">مصاحبه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">نیمه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">ساختار</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">و واکاوی دادهها</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">با</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">رویکرد</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">تحلیل محتوای هفت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">گامهای</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">انجام شد. درستی و</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دقت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">دادهها نیز با معیارهای</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">پیشنهادی </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">Lincoln & Guba</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> تعیین شد. </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;">نتایج:</span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> در بخش کمی، مهمترین عوامل دربردارنده شامل عوامل مدیریتی (ارتباط کم دانشگاه با دانشگاههای خارجی) ((7.36) 55)، عوامل توانمندسازی (آشنانبودن با روش­های آماری مربوطه)((0.12) 18)، ضوابط اداری (طولانی بودن گامه­های چاپ مقاله) ((0.40) 60)، عوامل شخصی (تدریس بیش از اندازه)((7.30) 46)، عوامل اجتماعی (ناکافی بودن برانگیزنده­های معنوی مناسب)((7.24) 37) و عوامل اقتصادی (پایین بودن پشتیبانی مالی پژوهش در سطح کشور)((3</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">37) 56) بودند. در بخش کیفی،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">چهار </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">طبقه اصلی (</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">چالشهای فردی، زیر ساخت خدشهدار، نیروی همکار پژوهشی محدود شده و دلسردی نتیجه پژوهش)</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">و پانزده زیر طبقه برون آورده شدند. </span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;">نتیجه گیری:</span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;">با توجه به یافته­های این مطالعه و برای بهبـود کمـی و کیفی پژوهش در اعضای هیات علمی پیشنهاد می­شود به مواردی مانند نیروبخشی انگیزه پژوهشی اعضای هیات علمی بـا در نظـر گـرفتن آساینده­های پژوهشی و امتیاز ویژه و نیز معادلسازی خویشکاری پژوهشی آنها بیشترپرداخته شود.</span></span></strong>
<strong>Introduction:</strong> The extent of development of a country is determined by research indicators such as the number of published articles. Many factors can cause a lack of research. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Objective:</strong> The present study aimed at identifying obstacles to the implementation of the research from the viewpoint of faculty members of Guilan University of Medical Sciences in 2018<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Materials and Methods:</strong> In this combined research, the quantitative data were collected by the faculty members of the research pathology questionnaire. The appropriate statistical indices were used to describe the data. In the qualitative section, sampling was purposeful and continued until data saturation. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis was carried out using a seven-step content analysis approach. The accuracy and accuracy of the data were also determined by Lincoln & Guba's proposed criteria<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results:</strong> In the quantitative part, the most important inhibitor factors include management factors (low communication between university and foreign universities), empowerment factors (lack of familiarity with relevant statistical techniques), administrative rules (length of paper publishing stages), and personal factors (teaching too much), social factors (inadequate intellectual incentives) and economic factors (inadequate research budget and lack of research facilities). In the qualitative section, the four main categories (individual challenges, dysfunctional infrastructure, Limited Research Partner, and discouragement of the research result) and fifteen sub-floors were extracted<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of this study, in order to improve the quantitative and qualitative research among faculty members, it is suggested that the respective authorities consider such issues as strengthening the research motivation of faculty members taking advantage of research facilities and special privileges, and also equivalence of research tasks.
ایران/پژوهش/ دانشگاه
Iran/Research/University
14
29
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-498&slc_lang=fa&sid=1
Sh
Nemati
شادمان
نعمتی
0000-0002-5246-1023
No
Otorhinolaryngology Research Center, Department of Otolaryngology, Head and Neck Surgery, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات بیماری های گوش، حلق و بینی، گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
MS
Attarchi
میرسعید
عطارچی
0000-0001-6355-499X
No
Department of Forensic Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
P
Pourghane
پرند
پورقانع
0000-0001-9927-5861
Yes
Department of Nursing, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
E
Rafiee
الهه
رفیعی
0000-0003-3220-3884
No
Razi Clinical Research Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
F
Bakhshi
فتانه
بخشی
0000-0002-0192-1552
No
Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران