Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
22
86
online
1
fulltext
fa
برونداد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش (h index) و پارامتر m تا پایان سال 2012
Scientific Research Output of Faculty Members of Guilan University of Medical Sciences using the Hirsch Index (h Index) and m Parameter by the End of 2012
عمومى
General
پژوهشي
Research
مقدمه: یکی از مهمترین روشهای ارزیابی همزمان کمی و کیفی برونداد پژوهشی پژوهشگران، مرکز های پژوهشی و واحدهای دانشگاهی، بهکارگیری شاخص هرش(شاخص h) و پارامتر m است. این شاخصها برای تعیین بهرهوری، تاثیر و رتبهبندی گروهی از پژوهشگران مانند گروههای آموزشی، دانشکده، دانشگاه یا کشور کاربرد دارد. هدف: تعیین برونداد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش و پارامتر m مواد و روشها: این پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی و جامعهی پژوهش بر اساس آخرین آمار سال 1391 خورشیدی(2012 میلادی) تمام اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(355 نفر) بودند. دادههای اصلی پژوهش شامل شاخص هرش و سن پژوهشی افراد به صورت سرشماری برای همه افراد از پایگاه استنادی اسکوپوس بازیابی و پارامتر m برای هر فرد محاسبه شد. نرمافزار SPSS (نسخه 17) برای تجزیه و تحلیل دادهها بکار رفت. نتایج: میانگین کلی شاخص هرش و پارامتر m بهترتیب 59/0 و 09/0 بود. از دانشکدهها، دانشکده بهداشت بیشترین میانگین شاخص هرش 91/0 و بیشترین میانگین پارامتر m، 15/0 را نشان داد. میانگین شاخص هرش برای مرتبههای استاد، دانشیار، استادیار و مربی بهترتیب 71/3، 52/1، 51/0و 04/0 و برای پارامتر m بهترتیب 42/0، 24/0، 09/0 و 01/0 بدست آمد. در دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی با شاخص هرش 50/2، بیشترین میانگین را داشت. بیشترین شاخص هرش به طور مطلق 10 بود که به عضو هیات علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی و بیشترین پارامتر m به طور مطلق 00/1 محاسبه شد که به عضو هیات علمی گروه اورولوژی دانشکده پزشکی تعلق داشت. بر اساس شاخص هرش در بین دانشکدهها، مرتبه اعضای هیات علمی و در گروه های آموزشی دانشکده پزشکی اختلاف معنیدار آماری وجود داشت(05/0P<). در بین اعضای هیات علمی بر اساس جنس یا حوزه موضوعی(بالینی و پایه) اختلاف معنیدار آماری بدست نیامد(05/0P>). نتیجهگیری: میانگین برونداد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش و پارامتر m در مقایسه با پژوهشهای فرامرزی و حتی بومی در دسترس، خواه از نظر کمی یا کیفی(استنادها) در مرتبه پایین قرار میگیرد که پیشنهادهایی برای رشد این شاخص ها ارایه شده است.
Introduction: One of the most important methods for the quantitative and qualitative evaluation of the research output of the scholars, research centers and academic units is through the Hirsch index (h index) and m parameter. The indices are used to determine the efficiency, significance and rank of a team of researchers including those in the department, college, university or elsewhere across the nation. Objective: To evaluate the research output of the faculty members of Guilan University of Medical Sciences using the Hirsch index and m parameter. Materials and Methods: The present survey is descriptive and conducted on the population consisting of all faculty members of Guilan University of Medical Sciences (355 scholars), according to 1391 (2012) census. The main data including the Hirsch index and scientific age were retrieved from Scopus and the m parameter was calculated for each individual. Data analysis was carried out using software SPSS (version 17.0). Results: For the studied population, the overall mean of the Hirsch index and m parameter were 0.59 and 0.09, respectively. The faculty members of School of Health showed the highest mean Hirsch index 0.91 and the highest mean m parameter 0.15 among the schools. The means of Hirsch index for full professor, associate professor, assistant professor and lecturer were 3.71, 1.52, 0.51, and 0.04, respectively, and 0.42 0.24, 0.09 and 0.01, for the m parameter. Department of Social Medicine showed the highest mean Hirsch index of 2.50 among the departments of School of Medicine. The highest absolute Hirsch index of 10 belonged to a faculty member of Department of Internal Medicine at the School of Medicine. The highest absolute m parameter was calculated to be 1.00 for a faculty member of Department of Urology at the School of Medicine. Based on the Hirsch index, significant differences were observed among the ranks of faculty members, the schools, and the departments of the School of Medicine (P<0.05). There was no significant difference among the faculty members in terms of gender and subject area (clinical and basic) (P>0.05). Conclusion: The average research output of faculty members of Guilan University of Medical Sciences based on the Hirsch index and m parameter, in comparison with the available domestic and international investigations, is at a lower level either in quantitative or qualitative (citations). Some suggestions for the improvement of these indices are presented.
ارزیابی موضوع مطالعه, دانشگاهیان, پایگاه علم سنجی, نمایه سازی و چکیده نویسی موضوع
Abstracting and Indexing as Topic, Evaluation Studies, Faculty, Scientometrics
12
23
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=1
Azari-Hamidian
شهیاد
آذری حمیدیان
azari@gums.ac.ir
Yes
Guilan University of Medical Sciences
دانش دانشگاه علوم پزشکی گیلان