Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1384
4
1
gregorian
2005
7
1
14
54
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل موثر بر کسب شایستگی بالینی از دیدگاه پرستاران
Factors Defined by Nurses as Influential Upon the Development of Clinical Competence
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
مقدمه: شایستگی یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه مراقبتهای سلامتی است که از اهمیت زیادی در حیطه های مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری برخوردار می باشد. هر چند تاکنون پژوهشهای متعددی در رابطه با ابعاد مختلف این مفهوم نظیر معنای شایستگی و نحوه اندازهگیری آن در پرستاری انجام شده و مقالات زیادی نیز در این رابطه انتشار یافته است؛ اما تحقیقات چندانی به منظورشناسایی عواملی که خود پرستاران به عنوان عوامل اثرگذار بر کسب شایستگی ادراک نموده اند؛ انجام نشده است. بر این اساس در پژوهش حاضر سعی شده است عوامل موثر بر کسب شایستگیهای بالینی پرستاران بر اساس تجارب خود آنها مورد بررسی قرار گیرد. شناسایی عوامل مذکور این امکان را به مدیران و مربیان می دهد تا با انتخاب استراتژیهای مناسب اقدامات موثری را در جهت تقویت شایستگیهای بالینی پرستاران به اجراء در آورند.
هدف: این مطالعه به منظور شناسایی عوامل موثر بر کسب شایستگی های بالینی پرستاران انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش "تجزیه و تحلیل محتوایی" انجام شده است. نمونه این پژوهش را پانزده نفر از پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل می دادند که در چهارچوب نمونهگیری غیر احتمالی و با روش "نمونه گیری مبتنی بر هدف" انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه –ساختاریافته ای که با استفاده از ضبط صوت بر روی نوارضبط میگردید؛ جمع آوری گردید. محتوای این مصاحبه ها پس از تبدیل به متن بر اساس متدولوژی انتخاب شده در این پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در مجموع شش طبقه مفهومی مرتبط با هم از دادههای حاصل از این پژوهش بدست آمد. این طبقات مفهومی که در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی نیز دارند عبارتند از: (I) تجربه (I I) فرصتها (I I I) محیط (IV) خصوصیات فردی (V) انگیزه و(VI) دانش نظری.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، طیف گسترده ای از عوامل و شرایط درون فردی و برون فردی بر کسب شایستگی بالینی پرستاران اثرگذار هستند. با شناسایی این عوامل مدیران و مربیان پرستاری خواهند توانست با اتکاء بر بصیرتی مبتنی بر یافتههای علمی، فعالیتهای مدیریتی و آموزشی خود را به گونهای طراحی و اجراء کنند که شرایط لازم برای کسب شایستگیهای بالینی پرستاران فراهم آید. در عین حال بنظر می رسد یافتههای این پژوهش تا حدود زیادی قابلیت کاربرد در بهبود زمینه ایجاد و ارتقاء شایستگی های بالینی در شاغلین سایر رشته های مرتبط با سلامتی که در نهایت بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامتی را بدنبال خواهد داشت را نیز داشته باشد.
Abstract
Introduction: Competence is acknowledged as a controversial issue in health care settings, which affects many different aspects of the nursing profession such as education, practice and management. Although a number of research and discussion papers have explored the issue of competence in nursing and in particular the meaning and assessment of nursing competence, to date little research has been carried out to survey the factors identified by nurses themselves as being influential upon the development of professional competence in nursing. In this regard, this study attempted to reveal factors that contribute to the formation of competence based on nurses’ experience. Once these factors understood, managers and educators might be able to implement appropriated strategies to boost nursing competence development.
Objective: This study was conducted to explore and identify factors described by nurses as influential on the development of professional competence in nursing.
Materials and Methods: This study is a qualitative study, which was done through content analysis. The sample consisted of fifteen registered nurses who were recruited from two Tabriz university-affiliated hospitals, which were chosen by non-probable sampling and by “sampling based on objective”. Tape-recorded semi-structured interviews were used as the data collection method. The contents of the interviews were transcribed into statements based on chosen methodology and then analysed.
Results: Six interrelated categories were identified from the collected data. These categories, which have some degrees of overlap, include: (I) experience (II) opportunities (III) environment (IV) personal characteristics (V) motivation (VI) theoretical knowledge.
Conclusions: Based on the findings obtained, a wide domain of internal and external personal conditions and factors influence achieving clinical competence. An understanding of these factors gives nursing managers and educators a scientific basis for closer dealing with this debatable issue. Nurses need this knowledge to be better able to pursue effective competency development pathways and ultimately to be prepared for providing a high standard of care. Thus the findings of this study could have important implications for nursing practice, management and education.
پرستاران, پژوهش کیفی, صلاحیت بالینی, کیفیت مراقبت بهداشتی
Clinical Competence, Nurses, Qualitative Research, Quality of Health Care
9
23
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-414&slc_lang=fa&sid=1
Z
Parsa Yekta
زهره
پارسا یکتا
rtabari@gums.ac.ir
Yes
F
Ahmadi
فضل ا...
احمدی
No
R
Tabari
رسول
تبری
No