Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1383
1
1
gregorian
2004
4
1
13
49
online
1
fulltext
fa
آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه گیلان در مورد ایدز در سال 1381
Knowledge and Attitude of Non- Medical Students Towards AIDS
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده
مقدمه: جوانان عمدهترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیا میباشند و آموزش راههای پیشگیری تنها راه کاهش احتمال خطر آلودگی به(HIV) در بینآنان است.
هدف: هدف این مطالعه سنجش آگاهی و نگرش جوانان دانشجو در مورد ایدز بود.
مواد و روش ها: جمعیت مورد مطالعه شامل 850 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان غیر علوم پزشکی بود که به صورت اتفاقی با توجه به جمعیت در رشتههای مختلف انتخاب شده بودند. بدین منظور پرسشنامهای شامل اطلاعات دموگرافیک، سئوالات آگاهی و نگرش طراحی گردید. آگاهی به سه سطح خوب، متوسط وضعیف تقسیم و در ارزیابی نگرش از مقیاس لیکرت 5 قسمتی استفاده شد . جمع آوری داده ها از طریق تکمیل پرسشنامهی خود ایفا بود و اطلاعات 744 پرسشنامه که تکمیل شده بودند تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 7/11% از دانشجویان از آگاهی خوب ، 6/77% از آگاهی متوسط و 7/10% از آگاهی ضعیفی برخوردار بودند. دانشجویان رشته فنی- مهندسی از آگاهی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار بودند (05/0P<). همچنین آگاهی دانشجویان جوانتر و متأهل بالاتر از دانشجویان مسنتر و مجرد بود(05/0 P<). در این مطالعه بیشترین منبع کسب اطلاع دانشجویان را رسانه های گروهی (2/70%) تشکیل میدادند.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان میدهد که برنامه ریزی مسئوولین جهت ارتقای کمی و کیفی برنامه های آموزشی در زمینه ایدز از طریق رسانهها و همچنین گنجاندن درس بهداشت جهت آموزش راههای پیشگیری و کنترل ایدز در بین دروس دانشگاهی رشته های غیرپزشکی میتواند مفید باشد.
Abstract
Introduction: Adolescents are the fastest growing risk group for the development of AIDS worldwide. Preventive education is the only tool available for reducing the risk of HIV infection among the youth.
Objective: For assessment of knowledge and attitude of university students, this cross- sectional study was designed.
Materials and Methods: The study population consisted of 850 non-medical students of Guilan University that were selected by random sampling. For this survey a questionnaire consisting of demographic data, knowledge and attitude questions was designed. Knowledge was ranked into good, intermediate and weak levels and 5 score Likert scale was used for attitude assessment. The data were collected by self-administered questionnaires, 744 of them were completed and analysed by Mantel-Haenzel 2 statistical method.
Results: This study showed 11.7% of the students had good, 7.6% intermediate and 10.7% weak knowledge. Knowledge of Engineering Faculty students was higher than others (P<0.05). Also, the younger students who were married had better knowledge than the older ones who were singles (P<0.05). Most of the students (70.2%) were informed of HIV/AIDS by media.
Conclusion: The results underline the importance of providing information with higher quantity and quality by media and also health subjects in the educational courses of the non- medical students.
آگاهی, اچ آی وی, دانشجویان, سندرم کاهش ایمنی اکتسابی
Acquired Immunodeficiency, HIV, Knowledge, Students
20
26
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-514&slc_lang=fa&sid=1
Z
Panahandeh
زهرا
پناهنده
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
S
Taramian
سنبل
طارمیان
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان