Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
22
85
online
1
fulltext
fa
اثر آموزش بر آگاهی کودکان پیشدبستانی، مربیان، مدیران و اولیای آنها در مورد سلامت قلب و عروق
Effect of Education Programs on Preschool Children, Their Teachers, Principals and Parents Cardiovas Health
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: بیماریهای قلبی-عروقی شایعترین علت مرگ در سرتاسر جهان بوده و انسداد زود هنگام رگهای قلب از دوران کودکی و نوجوانی آغاز میشود، لذا افزایش آگاهی کودکان، مربیان، مدیران و اولیای آنها در مورد علایم بیماریهای قلبی–عروقی، عوامل خطر و راههای پیشگیری، ضروری به نظر میرسد. هدف: تعیین اثربخشی آموزش در افزایش آگاهی کودکان پیش دبستانی، مربیان، مدیران و اولیای آنها در مراکز آموزشی پیش دبستانی شهرستان رشت در مورد علایم بیماری قلبی – عروقی، عوامل خطر و راههای پیشگیری مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای قبل و بعد، روی 85 نفر از اولیای کودکان پیش دبستانی پنج مرکز پیش دبستانی شهرستان رشت، 4 مدیر و 10 مربی این مراکز، در مورد بیماریهای قلبی – عروقی و عوامل خطر آنها، پیش آزمون، آموزش و سپس پسآزمون انجام شد و آگاهی 101 کودک پیش دبستانی این مراکز نیز در این مورد با پیش آزمون مصور بررسی و پس از آموزشهای تئوری و عملی، طی پس آزمون مجدداً بررسی و مقایسه شد. نتایج: در این مطالعه، میانگین نمره پیش آزمون اولیاء، مدیران، مربیان و کودکان به ترتیب 50/10، 75/10، 90/10 و 95/12 و پسآزمون هم به ترتیب 52/15، 50/16، 30/19 و 32/17 بود اختلاف نمره پیش و پسآزمون در تمام موارد معنیدار(001/0≥P) و ارتقای سطح آگاهی گروههای یاد شده به ترتیب 84/52درصد، 76/57 درصد، 3/92 درصد و 3/59 درصد بوده است. نتیجهگیری: در این مطالعه میزان آگاهی اولیاء، مدیران، مربیان و کودکان پیشدبستانی در مورد بیماریهای قلبی–عروقی افزایش یافت و لزوم افزایش آگاهی عمومی (بزرگسالان و کودکان) در ارتباط با علایم بیماریهای قلبی، عوامل خطر و راههای پیشگیری و نیز برنامهریزی برای وعدههای غذایی کودکان و پیشگیری از چاقی دوران کودکی نشان داده شد.
Introduction: While cardiovascular disease (CVD) is the most common cause of death worldwide, and early cardiac vessels occlusion begins from childhood, promoting the knowledge of children, their parents and teachers about CVD symptoms, risk factors and prevention seems to be an essential issue. Objective: Determining the effectiveness of education for cardiovascular on increasing the knowledge of preschool children, their teachers and parents in five preschool educational centers of Rasht about symptoms, risk factors and prevention of CVD. Materials and Methods: In this pre -post interventional study, 85 parents of preschool children from five preschool educational centers of Rasht, 4 principals and 10 teachers, participated in the pretests, educational treatment and then posttests about symptoms, risk factors and prevention of CVD. The knowledge levels of 101 preschool children at these centers were measured through illustrated pretests and then assessed and compared using posttests following theoretical and practical respective education. Results: In this study, the pretest mean scores of parents, principals , teachers and preschool children were 10.50, 10.75 , 10.90 , 12.95 and posttest mean scores were 15.52 , 16.50 , 19.30 , 17.32, respectively and differences between pre and post conditions were significant. The level of knowledge about CVD increased in these groups by %52.84, %57.76, %92.3, and % 59.3, respectively. As revealed, the knowledge levels of preschool children and their parents, principals and teachers about CVD were promoted and the necessity of public knowledge promotion about CVD symptoms, risk factors and preventive methods, planning proper children diets and childhood obesity prevention was indicated.
آگاهی, بیماریهای قلب و عروق, پیش آگهی, تشخیص, عوامل خطر
Cardiovascular Disease, Diagnosis, Knowledge, Prognosis, Risk Factors
68
79
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=1
B
Pourreza
بهار
پوررضا
bahar.pourreza@yahoo.com
Yes
Guilan welfare organization
سازمان بهزیستی استان گیلان