Mehrabian F, Defaei M, Kasmaie P, Atrkar-Roushan Z, Mahdvi-Roshan M. Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers . JGUMS 2019; 28 (110) :41-50
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-2149-fa.html
مهرابیان دکترفردین، دفاعی مریم، کسمایی دکترپریسا، عطرکار روشن دکترزهرا، مهدوی روشن دکترمرجان. تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1398; 28 (110) :41-50
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2149-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده: (2775 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش موثر رفتارهای تغذیهای در سلامت فرد، خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان بهداشت همچون یکی از مهمترین حلقههای دستگاه مراقبت بهداشتی در ارایه آموزش به افراد، توجه به افزایش شایستگیهای این لایه از اجتماع در راستای پیشرفت سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد.
هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهددار تصادفی و بر 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه الگوی پرسید پروسید بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروهها پر شد. در این ابزار، عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده، تقویتکننده و رفتار تغذیهای سنجیده شد. پس از پیش آزمون، 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. دادهها با نرمافزار SPSS18 و آزمونهای کولموگروف_اسمیرنف یک و دو نمونهای، کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد.
نتایج: آزمون رگرسیون خطی نشان داد که سازههای الگوی پرسید پروسید روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر رفتار تغذیهای بود (0001/0>P، 400/0=R2). در بین سازهها، نگرش (0001/0>P، 396/0=β) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمرههای آگاهی (0001/0>P)، نگرش (0001/0>P)، عوامل قادر کننده (0001/0>P) و رفتار تغذیهای سالم (0001/0>P) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت.
نتیجهگیری:. نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده و عوامل قادرکننده) در ارتقای رفتارهای تغذیهای رابطان بهداشتی است.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/18 | پذیرش: 1398/4/18 | انتشار: 1398/4/18