1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (3070 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بیمارستانها به عنوان بزرگترین مرکز ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی به آحاد جامعه و همچنین بیمه شدگان سازمانهای بیمهگر محسوب میشوند و بخش عمده منابع و اعتبارات تخصیص یافته به بخش بهداشت و درمان کشور را به خود اختصاص میدهند. امروزه بیمارستانها با تنگناهای شدیدی در زمینه تنگنای منابع مالی روبرو هستند و سالیانه مبالغ زیادی از هزینههای پرداختی به بیمارستانها توسط بیمههای درمانی با عنوان کسورات بازپرداخت نمیشود که زیان مالی جبران ناپذیری را به بیمارستانها وارد میکند. بدین لحاظ شناخت علل و عوامل ایجاد کننده این شرایط اهمیت دارد
هدف:. تعیین میزان و علل کسورات اعمال شده پروندههای بستری بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی در یک بیمارستان آموزشی رشت .
مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی_ مقطعی بود که در یکی از بیمارستانهای آموزشی رشت انجام شد. گزارش کسورات بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی سال 1396 با مراجعه به واحد درآمد به تفکیک نوع با تعیین کمینه و بیشینه کسورات و ارتباط آن با ماههای مختلف سال به صورت جداول مقایسهای سازماندهی شد. نتایج داده به روش آمار توصیفی و استفاده از برنامه 16 spss واکاوی شد.
نتایج: بیشترین کسور اعمال شده در پروندههای بستری بیمه تامین اجتماعی با مجموع 568/679/030/19ریال مربوط به مشاوره، ویزیت و جراح و در بیمه سلامت ایران با مجموع 828/297/597/38ریال مربوط به مشاوره، ویزیت و بخش آسیبشناسی بود.
نتیجهگیری: بیشترین میزان کسورات ناشی از ناهماهنگی عامل انسانی با الزام مستندسازی بود. بنابراین، برای کاهش کسورات، بکارگیری مکانیسمی چندجانبه شامل تدوین سیاستهایی در زمینه بکارگیری راهنماهای بالینی، آموزش پزشکان و عقد قراداد با پزشکان متخصصی است که بیشترین همکاری را در این زمینه دارند و همچنین، تشکیل کمیتهای برای تبیین و اجرای مستمر این فعالیتها در بیمارستانها بایسته به نظر میرسد.
دریافت: 1398/8/26 | پذیرش: 1398/8/26 | انتشار: 1398/8/26