دوره 30، شماره 4 - ( 10-1400 )                   جلد 30 شماره 4 صفحات 303-290 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، irajeshakerinia@guilan.ac.ir
چکیده:   (1517 مشاهده)
زمینه: افسردگی یک بیماری شایع در سراسر جهان است. تقریباً 280 میلیون نفر در جهان افسردگی دارند. 
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به افسردگی خفیف انجام شد.
روش‌ها: این بررسی، مطالعه نیمه‌تجربی است که بر روی 30 بیمار مبتلا به افسردگی خفیف شهر رشت که در سال 1400 به صورت هدف مند انتخاب شدند، انجام شد. از برنامه مداخله نوروفیدبک و پرسش نامه افسردگی گلدبرگ، انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندروال و حافظه کاری دانمن و کارپنتر استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک در افزایش حافظه کاری (038/P<0) و انعطاف پذیری شناختی (P‌<0/001) بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تأثیر داشت.
نتیجه‌گیری: سیستم نوروفیدبک با استفاده از یک سیستم پاداش ساده می تواند فعالیت مغز را تغییر دهد. در واقع، آموزش نوروفیدبک می تواند روش مؤثری برای افزایش حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی در بیماران مبتلا به افسردگی باشد. 
متن کامل [PDF 5830 kb]   (599 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1773 مشاهده)  
مقاله مروری: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.