دوره 32، شماره 3 - ( 7-1402 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 265-250 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.050
Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.050


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Porkar A, Sattari S, Moghadamnia M T. Pathology of the Training Process for the Incident Command System Staff of Hospitals in Guilan Province, Iran, Based on the Three-pronged Approach. JGUMS 2023; 32 (3) :250-265
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2538-fa.html
پرکار آرزو، ستاری صدرالدین، مقدم نیا محمد تقی. آسیب‌شناسی فرایند آموزش کارکنان سامانه فرماندهی حادثه در بیمارستان‌های استان گیلان براساس الگوی سه‌شاخگی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1402; 32 (3) :250-265

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2538-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، sadraddin1356@yahoo.com
3- گروه فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (796 مشاهده)
زمینه آموزش‌های سازمانی به‌عنوان ابزاری برای توسعه سرمایه انسانی در نظر گرفته می‌شوند و آسیب‌شناسی آن، به‌عنوان مقدمه تحول سازمانی و فرایندی نظام‌مند برای شناخت وضع موجود و حل چالش‌ها و محدودیت‌های آن است.
هدف هدف از انجام این پژوهش، آسیب‌شناسی آموزش کارکنان سامانه فرماندهی حادثه در بیمارستان‌های استان گیلان با استفاده از الگوی آسیب‌شناسی سه‌شاخگی بود. 
روش‌ها این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کیفی کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان در حوزه سامانه فرماندهی حادثه و در بخش کمی تمامی مدیران و کارکنان این سامانه در بیمارستان‌های استان گیلان به تعداد 548 نفر بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختارمند و در بخش کمی پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 و در بخش کمی از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. 
یافته‌ها نتایج بخش کیفی نشانگر استخراج 55 کد باز، 25 کد محوری و 6 کد انتخابی در قالب سه شاخه فرایندی، زمینه‌ای و ساختاری بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داد در بین شاخه‌ها، عوامل فرایندی با واریانس و ضریب تأثیر 0/262، آسیب‌زننده‌تر از عوامل زمینه‌ای و ساختاری در فرایند آموزش هستند. 
نتیجه‌گیری نتایج پژوهش نشان داد آسیب‌شناسی براساس ابعاد سه‌شاخگی، اقدامی مؤثر در تشخیص فوریت‌ها و اولویت‌های آموزش کارکنان سامانه است و استفاده از این مدل در مواقع بحران می‌تواند گامی مؤثر در شناخت نواقص برای حل آسیب‌های شناسایی‌شده و اقدامات مطلوب برای آموزش محسوب شود.
متن کامل [PDF 6784 kb]   (324 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (503 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/18 | پذیرش: 1401/11/17 | انتشار: 1402/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb