مقدمه
پایاننامه تجربهای نظاممند برای آموزش روش تحقیق، پرداختن دقیق و عمیق به یک حوزه علمی و همچنین بهعنوان بخشی از یک دوره آموزشی در نظر گرفته میشود. محتوای پایاننامهها منعکسکننده مهارتهای پژوهشی پدیدآورندگان آنها و همچنین وضعیت علم در موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است [
1]. یکی از اهداف دانشگاهها تولید علم است که بخشی از آن توسط پایاننامههای دانشجویی تحقق مییابد [
2]. در دورههای تخصصی و تحصیلات تکمیلی، پایاننامه بخشی جداییناپذیر از دورههای آموزشی است و این دسته از پایاننامهها میتوانند منعکسکننده اعتبار پژوهشی دانشگاهها باشند [
3].
توجه به تحقیقات پایاننامهای علاوهبر ارتقا آموزشی میتواند در توسعه علوم کاربردی در آن حوزه نقش داشته باشد [
4] و توسعه پایاننامههای تحصیلی بهعنوان فعالیتهای پژوهشی پدیدآورندگان آنها زمانی اهمیتی بیشتری پیدا میکنند که نتایج آنها بهصورت مکتوب در اختیار همگان قرار داده شوند [
5]. بین چاپ مقاله از یک پایاننامه و کاربردی بودن نتایج آن ارتباط معناداری وجود دارد [
6]. تحصیلات تکمیلی و پذیرش دستیار در ایران روند رو به افزایش داشته است [
1،
7] و به دنبال آن کمیت پایاننامهها بیشتر شده است. هرچند، تعداد مقالات چاپشده در مجلات پزشکی کشور باتوجهبه جمعیت و تعداد دانشجویان پزشکی در مقایسه با کشورهای کوچکی مانند سوئد و دانمارک، فنلاند و هلند که در آن کشورها پایاننامه اختیاری است، کمتر است [
8].
آخرین بررسی انجامشده درمورد وضعیت مقالات چاپشده از پایاننامهها در دانشگاه علومپزشکی گیلان مربوط به بازه زمانی 1383 تا 1387 بود، نتایج نشان میدهد که بهترتیب 41/6 و 13/9 درصد مقالات برگرفته از پایاننامهها در مجلات داخلی و خارجی چاپ شدهاند [
9]. در حوزه دستیاری و کارشناسی ارشد مطالعات زیادی درباره وضعیت انتشار مقاله از پایاننامههای دفاعشده در ایران انجام نشده است. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که در دانشگاه علومپزشکی تهران، 37 درصد از پایاننامههای مقطع دکترای تخصصی و فوق لیسانس در دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مقاله تبدیل شدهاند [
10]. در مطالعهای که جهت آگاهی از متوسط تعداد مقالات چاپشده از پایاننامههای مقطع دکترا در دانشگاه تهران از سال 1380 تا 1384 انجام شد، رشتههای علوم پایه با 5/36 مقاله، بیشترین و رشتههای علوم انسانی با 2/01 مقاله کمترین تعداد مقاله برگرفته از پایاننامه را داشتند [
5]. ارزیابی پایاننامههای دستیاری در دانشگاه علومپزشکی قزوین در بازه زمانی 1380 تا 1385 نشان داد که 28/8 درصد از آنها در مجله علمیپژوهشی دانشگاه مربوطه چاپ شدهاند [
2].
انتشار نتایج تحقیقات برای پیشرفت علوم ضروری است و تحقیقات منتشرنشده ناتمام تلقی میشوند. تحقیقات چاپنشده فرصت تبادل اطلاعات، بازسازی، بهبود و حتی رد مطالعات علمی انجامشده را از محققین میگیرند [
11]. باتوجهبه اینکه بیش از یک دهه از انتشار اطلاعات مقالات برگرفته از پایاننامه در دانشگاه علومپزشکی گیلان میگذرد [
9]، این مقاله با هدف تعیین وضعیت انتشار مقاله از پایاننامههای دفاعشده دستیاری و کارشناسی ارشد در دانشگاه علومپزشکی گیلان طی سالهای 1387-1396 انجام شد.
روشها
در این مطالعه مقطعیتوصیفی پایاننامه مربوط به دورههای دستیاری و کارشناسی ارشد که در طی سالهای 1387-1396 در دانشگاه علومپزشکی گیلان (دانشکدههای پزشکی، پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، پرستاری و مامایی لنگرود، بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پیراپزشکی لنگرود) دفاع شده بودند، بررسی شدند. اطلاعات هر پایاننامه شامل گروه آموزشی، موضوع پایاننامه (بالینی، اپیدمیولوژیک و علوم پایه)، نوع مطالعه (مشاهدهای یا مداخلهای)، مرتبه استاد راهنما، وجود استاد مشاور، همراهی مشاور آمار، حضور مشاور روششناس (اپیدمیولوژیست یا پزشکی اجتماعی) و سال دفاع پایاننامه توسط کارشناسان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه به کمک (نرمافزار کتابخانهای ثنا) و دفاتر موجود استخراج شد. سپس برای یافتن مقالات برگرفته از پایاننامهها پایگاههای اطلاعاتی داخلی (سامانه علمسنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگیران، ایرانمدکس و نورمگز) و خارجی (اسکوپوس، پابمد، گوگلاسکالر و وبآوساینس) به کمک عنوان پایاننامه، واژههای کلیدی، نام استاد راهنما، مشاور و دانشجو جستوجو شدند. سپس دادههای مربوط به زبان مقاله برگرفته از پایاننامه، تاریخ چاپ مقاله، نمایه مجله چاپشده و نوع مقاله (پژوهشی، مرور نظاممند/فراتحلیل و گزارش مورد یا موارد) جمعآوری شدند. دادههای بهدستآمده به کمک نرمافزار SPSS نسخه 16بهصورت فراوانی (درصد) و میانه زمان انتشار مقاله گزارش شدند.
یافتهها
774 پایاننامه مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 515، 198، 45، 11 و 5 پایاننامه بهترتیب متعلق به دانشکدههای پزشکی، پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، بهداشت و پیراپزشکی لنگرود و پرستاری و مامایی لنگرود بودند. مجموعاً 449 (58 درصد) از پایاننامهها تبدیل به مقاله شدند. توزیع فراوانی مقالات برگرفته از پایاننامه بهترتیب دانشکدههای یادشده 51/2، 75/2، 55/5، 81/8 و 40 درصد به دست آمد. میانه زمان دفاع از پایاننامه تا چاپ مقاله برگرفته، برای دانشکده پزشکی و پرستاری رشت 2 سال، برای دانشکده پیراپزشکی و پرستاری شرق لنگرود بهترتیب 1 سال و 6 ماه بود. در دانشکده بهداشت نیمی از مقالات برگرفته از پایاننامه در همان سال دفاع چاپ شدند. توزیع فراوانی مقالات انتشاریافته به تفکیک دانشکده و نوع نمایههای مختلف در
جدول شماره 1 ارائه داده شده است.
![](./files/site1/images/777777777777/3333333333/%D8%AC1.jpg)
در تمامی دانشکدهها مقالات پژوهشی، فراوانترین نوع مقالات برگرفته از پایاننامهها بودند. توزیع فراوانی موضوع پایاننامهها (بالینی، اپیدمیولوژیک و علوم پایه)، نوع طرحهای مطالعاتی (مشاهدهای یا مداخلهای)، زبان و نوع مقاله (پژوهشی، مرور نظاممند/فراتحلیل و گزارش مورد یا موارد) برگرفته از پایاننامهها در
جدول شماره 2 نمایش داده شده است.
![](./files/site1/images/777777777777/3333333333/%D8%AC2.jpg)
تنها پایاننامههای دفاعشده در دانشکدههای پزشکی، پرستاری و مامایی (رشت) و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهترتیب با 12/1، 19/5 و 20 درصد از از مشاور آمار برخوردار بودند. همچنین توزیع فراوانی حضور مشاور روششناس در پایاننامههایی که تبدیل به مقاله شدند در دانشکدههای پزشکی، پرستاری و مامایی (رشت) و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهترتیب 21/2، 1/3 و 4 درصد به دست آمد (
جدول شماره 3).
![](./files/site1/images/777777777777/3333333333/%D8%AC3.jpg)
توزیع فراوانی وضعیت چاپ مقالات برگرفته از پایاننامه برحسب مرتبه علمی استاد راهنما در
جدول شماره 3 رائه داده شده است.
بحث
در بازه زمانی 1387 تا 1396، 58 درصد از پایاننامههای دستیاری و کارشناسی ارشد تبدیل به مقاله شدند. موضوعات بالینی و اپیدمیولوژیک، طرحهای مشاهدهای و مقالات پژوهشی بیشترین سهم را در مقالات برگرفته از پایاننامهها داشتند. 238 (53 درصد) مقالهها در نمایههای نوع اول (پابمد و مؤسسه اطلاعات علمی) و دوم (اسکوپوس) چاپ شدند. در مقایسه با بازه زمانی 1383 تا 1387 چاپ مقالات انگلیسی برگرفته از پایاننامه در دانشگاه علومپزشکی گیلان از 41/6 درصد به 53 درصد، چاپشده در مجلات نمایه یک و دو افزایش یافته است. همچنین رشد قابل ملاحظهای در مقالات چاپشده در سایر نمایههای بینالمللی (46/5 درصد) در مقایسه با مقالات فارسی برگرفته از پایاننامه (13/9 درصد) دیده میشود [
9].
در دانشگاه علومپزشکی قزوین 28/8 درصد از مقالات برگرفته از پایاننامههای دستیاری از سال 1380 تا 1385 در مجله علمیپژوهشی دانشگاه مربوطه چاپ شدند یا در دست اقدام بودند که در مقایسه با 51/2 درصد از مقالات برگرفته از پایاننامههای دستیاری گیلان تفاوت قابل ملاحظهای دیده میشود. هرچند حضور مشاور آمار در پایاننامههای دستیاری دانشگاه علومپزشکی قزوین (45/8 درصد) به مراتب بیشتر از از پایاننامههای دستیاران دانشگاه علومپزشکی گیلان (12/1 درصد) بود [
2].
وضعیت انتشار مقاله طی سالهای 1381 تا 1390 از پایاننامههای کارشناسی ارشد در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، 52 (74/4 درصد) مقاله به زبان فارسی در مجلات علمی پژوهشی و 9 (12/8 درصد) مقاله در مجلات مؤسسه اطلاعات علمی گزارش شده است [
12]. همچنین در برسی پایاننامههای کارشناسی ارشد در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی کرمان بین سالهای 1368 تا 1388، 40 درصد از پایاننامهها بدون ذکر نمایه، به مقاله تبدیل شدهاند [
13]. مقالات چاپشده به زبان فارسی و در نمایه نوع اول (پابمد و مؤسسه اطلاعات علمی) بهترتیب در دانشکده پرستاری و مامایی رشت، 90 (60/4 درصد)، 16 (10/7 درصد) بوده است که قابل مقایسه با نتایج دانشکده پرستاری و مامایی مشهد میباشد.
در سایر کشورها، 27/9 درصد از پایاننامههای دستیاران اطفال در فرانسه در سال 2003 با میانگین زمان 2/21 سال چاپ شدند [
14] و در دانشگاه علومپزشکی مارسی در فرانسه میزان چاپ مقاله برگرفته از پایاننامه برای دستیاران اطفال در یک بازه زمانی 20 ساله از 1996 تا 2015، 51 درصد گزارش شده است که 99 درصد از مقالات پژوهشی، بالینی بودند [
15]. دلایل عدم موفقیت چاپ مقاله از پایاننامههای دستیاران طب اطفال در فرانسه بهترتیب کمبود وقت و عدم علاقه دستیاران به تحقیق ذکر شده است [
16]. در دانشگاه علومپزشکی گیلان 48/7 درصد از پایاننامههای دستیاران اطفال به مقاله تبدیل شده است. طی سالهای 2008 تا 2011 در ترکیه 49/7 درصد پایاننامههای دستیاران اورولوژی به مقاله تبدیل شدند، 32/7 درصد از آنها در مجلات نمایه استنادی علوم نمایه شدند [
17] که کاملاً قابل مقایسه با 50 درصد از مقالات برگرفته از پایاننامههای دستیاران اورلوژی در دانشکده پزشکی رشت است. البته 88/9 درصد از مقالات اورولوژی در نمایه نوع یک چاپ شدند که بهطور قابل ملاحظهای بالاتر از مقالات مشابه در همین حوزه در کشور ترکیه است.
20/5 درصد از پایاننامههای دستیاران جراحی عمومی در ترکیه بین سالهای 1998 تا 2018 تبدیل به مقاله شدند که 14/4 درصد از آنها در مجلات نمایه استنادی علوم چاپ شدند [
18]. در دانشکده پزشکی رشت 35/2 درصد از پایاننامههای دستیاران جراحی عمومی منتج به مقاله شدند که 25 درصد از آنها در مجلات نمایه نوع اول چاپ شدند که بیشتر از موارد مشابه در ترکیه است. همینطور در کشور ترکیه 37/7 درصد از پایاننامههای دستیاران روانپزشکی بین سالهای 1981-2018 تبدیل به مقاله شدند که 47/7 درصد از آنها در نمایه نوع یک بودند [
19]. فراوانی مقالات منتج از پایاننامه در میان دستیاران روانپزشکی دانشکده پزشکی رشت 71/4 درصد بود که 66/6 درصد از آنها در نمایه نوع یک چاپ شدند و از موارد مشابه در ترکیه بیشتر میباشد.
در مقایسه با فراوانی 32/5 درصدی انتشار مقاله از پایاننامههای دستیاری جراحی مغز و اعصاب طی سالهای 2004 تا 2013 در یک گروه آموزشی در کشور هند [
20]، در دانشکده پزشکی رشت دستیاران جراحی مغز و اعصاب 44/4 درصد از پایاننامههای خود را تبدیل به مقاله کردند. میزان انتشار مقاله در میان دستیاران کالج سلطنتی زنان و زایمان تایلند در سالهای 1994 تا 2003، 24/8 درصد گزارش شده است [
21]. همچنین در فرانسه فراوانی انتشار مقاله توسط دستیاران زنان و زایمان در یک مرکز دانشگاهی در پاریس در سالهای 2010 تا 2020، 33 درصد عنوان شده است [
22]. فراوانی انتشار مقاله توسط دستیاران زنان و زایمان دانشکده پزشکی رشت در بازه زمانی مطالعه اخیر 64/7 درصد میباشد که به مراتب بیشتر است. بررسی وضعیت انتشار مقاله از پایاننامههای تحصیلی توسط دستیاران رشته رادیولوژی بین سالهای 2009 تا 2010 در فرانسه نشان میدهد که 35/3 درصد از آنها در مجلاتی که در مدلاین نمایه میشدند، چاپ شدند [
23]، درحالیکه در دانشکده پزشکی رشت 18 درصد از پایاننامههای دستیاران رادیولوژی در بازه زمانی طرح اخیر در مجلات نمایه نوع یک (پابمد و مؤسسه اطلاعات علمی) چاپ شدند.
کمتر از 25 درصد از طرحهای دستیاران پزشکی خانواده در سال 2009 در ایالات متحده آمریکا [
24] و بهترتیب 18 درصد و 11/9 درصد از پایاننامههای رشته تخصصی سلامت عمومی در ترکیه در مجلات داخلی و بینالمللی چاپ شدند [
25] که نشان از پایین بودن نسبی میزان انتشار مقاله در این رشته میباشد.
در مقطع تحصیلات تکمیلی یک مرور نظاممند در سال 2018 فراوانی تولیدات علمی دانشجویان کارشناسی ارشد در کشورهای با درآمد متوسط و پایین را از 6 درصد در ترکیه بین سالهای 1980 تا 2005 تا 41 درصد در توگو در سالهای 1993 تا 2002 گزارش کرده است. کمترین میانگین زمان چاپ از اتمام پایاننامه، 2 سال و متعلق به مصر و کامرون بود، درحالیکه در کشورهای اوگاندا، هند و ایران بهترتیب این مقدار 2/3، 2/8 و 3 سال ذکر شده است [
26].
در یک دانشکده پزشکی در دهلی هندوستان و در بازه زمانی 2001 تا 2005، 30 درصد از پایاننامههای مقطع کارشناسی ارشد تبدیل به مقاله شدند و با میانگین زمان 33/7 ماه در مجلات با نمایه نوع یک (پابمد) چاپ شدند [
27]. این میزان در دانشکده پزشکی رشت و در مقطع تحصیلی مشابه با 31/6 درصد کاملاً قابل مقایسه است. هرچند میانگین زمان چاپ مقاله در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشکده پزشکی رشت 1/5 سال برآورد شد که در مقام مقایسه به مراتب کمتر است. در کرواسی و طی سالهای 1990 تا 1999 مقالات منتج ازپایاننامههای تحصیلات تکمیلی که در مدلاین نمایه شده بودند، در دو دانشکده پزشکی برای مقاطع کارشناسی ارشد 13 و 14 درصد گزارش شده است [
28] و نشان میدهد چاپ مقالات برگرفته از پایاننامه در این دو دانشکده کمتر از دانشکده پزشکی رشت در مقطع تحصیلی مشابه میباشد. نهایتاً در قدیمیترین مؤسسه آموزشی و پژوهشی سلامت در شرق آفریقا (اوگاندا) در بازه زمانی 1996 تا 2010، تنها 18 درصد از پایاننامههای مقطع فوقلیسانس با میانه زمان 2/3 سال چاپ شدند [
29]، درحالیکه در دانشکدههای دانشکده پزشکی رشت حداقل 31/6 درصد از پایاننامهها مقطع کارشناسی ارشد با میانه زمان 2سال چاپ شدند که ازنظر فراوانی چاپ مقالات برگرفته از پایاننامه به مراتب بیشتر است.
در بررسی انجامشده درخصوص دلایل عدم انتشار فعالیتهای پژوهشی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره در مصر، فقدان آموزش و نبود حمایتهای مناسب در زمره مهمترین دلایل عنوان شدند [
30]. نشان داده شده است که حضور متخصصان آمار زیستی باعث کاهش زمان چاپ تحقیقات کمی میشود [
31]. البته در تمامی دانشکدههای موردبررسی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان حضور متخصصان آمار و روششناس در پایاننامهها به نحو مشخصی پایین بود. هرچند اطلاعات مستندی درباره کمیت و کیفیت مشارکت این متخصصان در فرآیند چاپ مقاله و دلایل عدم موفقیت در فرایند انتشار مقاله از پایاننامهها دردسترس محققین این طرح قرار نداشت. درخصوص گسترش فعالیتهای تحقیقاتی که منجر به پیامدهای عینی همچون چاپ مقاله شوند، موادری همچون برنامه تربیت دستیار-محقق [
32] و رویکرد پایاننامههای انتشارمحور [
33]، محدودیت ساعات کار دستیاران [
34]، سازوکارهای تشویقی [
35] و برنامه آموزشی برای تحقیق [
36] مطرح شدهاند. موضوعاتی که لزوم تحقیق درباره آنها در آینده احساس میشود.
نتیجهگیری
به نظر میرسد وضعیت انتشار و همچنین کیفیت نمایه شدن مقالات منتج از پایاننامههای دستیاری و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علومپزشکی گیلان نه تنها تفاوت قابل ملاحضهای با گزارشهای موجود ندارد، بلکه در بسیاری موارد فراتر از نتایج سایر مراکز آموزشی میباشد. هرچند کمبود اطلاعات جامع در این مورد و یکسان نبودن بازه زمانی مطالعات مختلف، مقایسه دقیق را مشکل میسازد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مطالعه در کمیته اخلاق دانشگاه علومپزشکی گیلان با (کد اخلاق: IR.GUMS.REC.1398.332) تصویب شد.
حامی مالی
این پژوهش هیچگونه کمک مالی از سازمانیهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی، طراحی مطالعه، تهیه پیشنویس دستنوشته و نظارت: سهیل سلطانیپور و عباس درجانی؛ بازبینی نقادانه دستنوشته برای محتوای فکری مهم: عباس درجانی، صدیقه نوروزمهر، حسن عباسپور و فتانه ایمانی؛ تحلیل آماری: سهیل سلطانیپور؛ حمایت اداری، فنی یا موادی: صدیقه نوروز مهر، حسن عباسپور و فتانه ایمانی؛ تحلیل و تفسیر دادهها: همه نویسندگان.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان از خانم سیده فاطمه هاشمی و خانم فرح جاهدنما تقدیر و تشکر میکنند.
References
1.
Hemti R, Bayat A. [A phenomenological study of students’ lived experience of the thesis writing process (Persian)]. Culture strategy. 2019; 11(43):89-122. [DOI:10.22034/JSFC.2018.88859]
2.
Asefzadeh S, Akbarshahi S, Hashemi F, Mashatan M. [Evaluation of medical residency thesis in Qazvin (Persian)]. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 2007; 17(67):65-72. [Link]
3.
Jafari F, Tabibian F, Fatemi T. [The characteristics and structure of graduate theses of Isfahan University of Medical Sciences in the decade of 1989-2000 (Persian)]. Iranian Journal of Education in Medical Sciences. 2004; 9:15-22. [Link]
4.
Banyiqbal N. [Survey the thesis collection of University of Tehran (Persian)]. Library Research and Academic Information. 1998(29-28):155-70. [Link]
5.
Koosha K, Sadeqiani J, Heidari MS, Zeinali A. [Survey of the amount of articles prepared from doctoral theses of Tehran University (Persian)]. Journal of Academic Librarianship and Information Research. 2010; 44(2):45-69. [Link]
6.
Hajikarimi B, Mokhtari S, Vakili MM, Mazloomzadeh S. [An assessment of medical students’ thesis writing methods and application of results in Zanjan University of Medical Sciences from 2007 to 2011 (Persian)]. Journal of Medical Education Development. 2015; 9(21):26-36. [Link]
7.
Heidarzadeh A, Zhetab hashemi H, Parvasideh P, Bahrevar Z. [A historical review on achievements and challenges of the residency exam in a forty years trend (1357-1397) in Iran (Persian)]. Journal of Medicine Spiritual Cultivation. 2019; 28(3):11-20. [Link]
8.
Kolahi AA, Farsar AR, Moolavi Nejomi M, Kolahi S, Malek Afzali H. [Comparison of dissertations qualityof medical students in the academic years of 1991-92 and 1998-99: A study on 14 medical schools in Iran (Persian)]. Hakim Research Journal. 2003; 6(2):11-9. [Link]
9.
Saberi A, Fakhrieh Asl S, Nemati S, Heydarzadeh A, Mansourian E. [Study models and some other parameters in medical residential theses (Persian)]. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 2013; 22(86):24-31. [Link]
10.
Roudbari M, Fard ZM, Vazirinasab H, Sedghi S. Paper publication ratios by postgraduates based on theses and dissertations in Tehran University of Medical Sciences. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2012; 28(5):830-4. [Link]
11.
Nygaard I. The importance of publishing trials with negative results. American Journal of Obstetrics & Gynecology. 2017; 216(6):541-2. [DOI:10.1016/j.ajog.2017.03.014] [PMID]
12.
Heydari A, Sadeghnezhad M. [Assessment of nursing MSc theses and their levels of evidence (Persian)]. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14(10):879-87. [Link]
13.
Motamed-Jahromi M, Leila Dehghani S. Nursing MSc theses: A study of an Iranian College of Nursing and Midwifery in two decades (1990-2010). Global Journal of Health Science. 2014; 6(5):118-24. [DOI:10.5539/gjhs.v6n5p118] [PMID]
14.
Fabre A. [Publication of pediatric medical dissertations in (France)]. Archives de Pediatrie. 2015; 22(8):802-6. [DOI:10.1016/j.arcped.2015.03.013] [PMID]
15.
Brunod I, Rességuier N, Fabre A. Medical thesis publication and academic productivity of pediatric residents at the Medical University of Marseille: Associated factors and evolution over 20 years. Archives de Pediatrie. 2020; 27(8):408-15. [DOI:10.1016/j.arcped.2020.09.007] [PMID]
16.
Smiljkovic M, Chevallier M, Freycon C, Mortamet G. Lack of dedicated research time was the main barrier to French paediatric residents publishing academic papers. Acta Paediatrica. 2021; 110(6):1963-4. [DOI:10.1111/apa.15770] [PMID]
17.
Yüksel M, İpekçi T, Tunçkıran A. Publication rates of dissertations written in medical faculties of Turkey in the field of urology between the years 2008, and 2011, and citation analysis: A cross-sectional study. Turkish Journal of Urology. 2018; 44(4):341-5. [DOI:10.5152/tud.2017.32042] [PMID]
18.
Ferhatoğlu MF, Kıvılcım T, Kartal A, Filiz Aİ, Kebudi A. An analysis of general surgery theses set up between years 1998-2018 in Turkey: Evidence levels and publication rates of 1996 theses. Turkish Journal of Surgery. 2020; 36(1):9-14. [DOI:10.5578/turkjsurg.4405] [PMID]
19.
Erım BR, Petekkaya S. Retrospective analysis of psychiatry specialization theses made between 1981-2018 in Turkey. Turkish Journal of Psychiatry. 2020; 31(1):1-8. [PMID]
20.
Shukla D, Tripathi M, Devi BI. Conversion of thesis to peer-reviewed publication. Indian Journal of Neurosurgery. 2019; 08(02):093-9. [DOI:10.1055/s-0039-1694959]
21.
Tintara H, Lumbiganon P, Preutthipan S, Tannirandorn Y. Research publication by the Royal Thai College of Obstetricians and Gynecologists residency training program, 1994-2003. Journal-Medical Association of Thailand. 2007; 90(5):870-5. [Link]
22.
Athiel Y, Girault A, Gaillard M, Le Ray C, Goffinet F. Publication rate and factors associated with publication of research projects by obstetrics residents in an academic department over 10 years. European Journal of Obstetrics, Gynecology, and Reproductive Biology. 2023; 287:161-5. [DOI:10.1016/j.ejogrb.2023.06.013] [PMID]
23.
Chassagnon G, Dangouloff-Ros V, Vilgrain V, Ronot M. Academic productivity of French radiology residents: Where do we stand? Diagnostic and Interventional Imaging. 2016; 97(2):211-8. [DOI:10.1016/j.diii.2015.08.001] [PMID]
24.
Ravi T, Cruz I, Ali F, Burge S, Wood R, Rodriguez J. Outcomes of a scholarly activity curriculum for family medicine residents. Family Medicine. 2021; 53(4):285-8. [DOI:10.22454/FamMed.2021.812680] [PMID]
25.
Sipahi H, Durusoy R, Ergin I, Hassoy H, Davas A, Karababa A. Publication rates of public health theses in international and national peer-review journals in Turkey. Iranian Journal of Public Health. 2012; 41(9):31-5. [PMID]
26.
Obuku EA, Lavis JN, Kinengyere A, Ssenono R, Ocan M, Mafigiri DK, et al. A systematic review on academic research productivity of postgraduate students in low- and middle-income countries. Health Research Policy and Systems. 2018; 16(1):86.[DOI:10.1186/s12961-018-0360-7] [PMID]
27.
Dhaliwal U, Singh N, Bhatia A. Masters thesis from a university medical college: Publication in indexed scientific journals.Indian Journal of Ophthalmology. 2010; 58(2):101-4. [PMID]
28.
Frković V, Skender T, Dojćinović B, Bilić-Zulle L. Publishing scientific papers based on Master’s and Ph.D. theses from a small scientific community: Case study of Croatian medical schools. Croatian Medical Journal. 2003; 44(1):107-11. [PMID]
29.
Obuku EA, Lavis JN, Kinengyere A, Mafigiri DK, Sengooba F, Karamagi C, et al. Academic research productivity of post-graduate students at Makerere University College of Health Sciences, Uganda, from 1996 to 2010: A retrospective review. Health Research Policy and Systems. 2017; 15(1):30. [DOI:10.1186/s12961-017-0194-8] [PMID]
30.
Azab MA, Hasaneen SF, Reda A, Asous A, Azzam AY. Individual and institutional factors preventing completion of research by medical graduate students at Cairo University: Questionnaire study. JMIR Medical Education. 2021; 7(3):e23235. [DOI:10.2196/23235] [PMID]
31.
Sebo P, Fournier JP, Maisonneuve H. Is statistician involvement as co-author associated with reduced time to publication of quantitative research in general medical journals? A bibliometric study. Family Practice. 2019; 36(4):431-6. [DOI:10.1093/fampra/cmy115] [PMID]
32.
Zuo KJ, Meng Y, Gordon L, Saun TJ, Mazine A, Ahuja CS, et al. Navigating the postgraduate research fellowship: A roadmap for surgical residents. The Journal of Surgical Research. 2020; 256:282-9. [DOI:10.1016/j.jss.2020.06.054] [PMID]
33.
Movahedian Gh, Shahmohammadi G. [Thesis/dissertation by publication: The missing link in Iran universities research (Persian)]. Health Information Management. 2021; 18(2):92-4. [Link]
34.
Chen JX, Kozin ED, Sethi RK, Remenschneider AK, Emerick KS, Gray ST. Increased resident research over an 18-year period: A Single Institution’s Experience. Otolaryngology--Head and Neck Surgery 2015; 153(3):350-6. [DOI:10.1177/0194599815587908] [PMID]
35.
Chang CW, Mills JC. Effects of a reward system on resident research productivity. JAMA Otolaryngology-- Head & Neck Surgery. 2013; 139(12):1285-90. [DOI:10.1001/jamaoto.2013.5303] [PMID]
36.
Al-Busaidi IS, Al-Shaqsi SZ, Al-Alawi AK, Al-Sinani S, Al-Kashmiri A. Characteristics, trends, and factors associated with publication among residents of Oman Medical specialty board programs. Journal of Graduate Medical Education. 2019; 11(4 Suppl):104-9. [DOI:10.4300/JGME-D-19-00259] [PMID]