

میانگین نمره دلبستگی مادران باردار و شفقت به خود در گروه آزمایش و کنترل در پیش از آزمون تقریباً مشابه بود، ولی بلافاصله پس از آزمون (مداخله) و همچنین در پیگیری 1 ماه بعد از مداخله میانگین نمره دلبستگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است. میانگین نمره اضطراب بارداری در گروه آزمایش و کنترل در پیش از آزمون تقریباً مشابه بود، ولی بلافاصله پس از آزمون (مداخله) و همچنین در پیگیری یکماهه بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب بارداری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (جدول شماره 3).

براساس جدول شماره 4 در تحلیل حاصل از اندازهگیریهای مکرر چندمتغیری اثر زمان در متغیرهای دلبستگی مادر به جنین، اضطراب بارداری و شفقت به خود در مادران باردار معنیدار بوده که به معنای وجود تفاوت معنیدار بین امتیازات 3 متغیر دلبستگی مادر به جنین، اضطراب بارداری و شفقت به خود در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری است. همچنین نتایج اثر گروه*زمان نیز معنیدار بود؛ بدین معنی که در گروه آزمایش، تحت برنامه آموزشی طرح همیار مادر و کودک، در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد.

همانگونه که نتایج آزمون موخلی در جدول شماره 5 نشان میدهد، در متغیر دلبستگی مادر به جنین چون سطح معنیداری کمتر از 0/05 بود، پیشفرض کرویت که حاکی از کفایت نمونهها است برقرار نیست. بنابراین در تفسیر نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری متغیر از روش گرینهاوس گیسر استفاده شده است. در متغیر اضطراب بارداری و شفقت به خود چون سطح معنیداری بیشتر از 0/05 بود، پیشفرض کرویت که حاکی از کفایت نمونهها است برقرار است؛ بنابراین در تفسیر نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری متغیر از روش آزمون کرویت استفاده شده است.

نتایج مندرج در جدول شماره 6 نشان میدهد در 3 مرحله ارزیابی در احتمال تأثیر برنامه آموزشی طرح همیار مادر و کودک بر میزان دلبستگی مادر به جنین، اضطراب بارداری و شفقت به خود تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. مقدار مجذور اتا، میزان تأثیرگذاری برنامه آموزشی طرح همیار مادر و کودک را نشان میدهد. همچنین اثر درون آزمودنی نشان میدهد بین اندازههای پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در طی زمان در هر سه متغیر تفاوت معنیداری ایجاد شده است. اثر متقابل گروه*زمان نیز حاکی از این است که در طی زمان بین گروهها تفاوت معنیداری در افزایش دلبستگی مادر به جنین، کاهش اضطراب بارداری و افزایش شفقت به خود ایجاد شده است.

باتوجهبه نتایج آزمون بن فرونی در مقایسه زوجی در نمرات دلبستگی مادر به جنین، اضطراب بارداری و شفقت به خود در 3 بازه زمانی مشاهده میشود در هر سه بازه اختلاف آماری معنیداری بین نمرات درون آزمودنی وجود دارد. بیشترین اختلاف میانگین نمرات بین 2 بازه زمانی پیشآزمون و پیگیری است (جدول شماره 7).

بحث
یافتههای حاصل از مطالعه حاضر در راستای اهداف پژوهش نشان داد مداخله توانسته است میزان دلبستگی مادر به جنین و شفقت به خود در مادران باردار را افزایش و اضطراب بارداری را کاهش دهد. نتایج پژوهش حاضر با مطالعه عباسی و همکاران (2021) که نشان دادند آموزش روانی تأثیر بالقوه مطلوبی بر دلبستگی مادر ـ جنین در هر دو جمعیت عمومی و مادرانی با دلبستگی ضعیف به جنین دارد، همسو است [22]. اکثریت مطالعات که درمورد دلبستگی قبل از تولد بود نشان میدهند آموزش در دوران پیش از تولد در بهبود دلبستگی مادر به جنین اهمیت ویژه دارد و آموزش روانی، منجر به افزایش مهارتهای شناختی و عاطفی مرتبط با دلبستگی مادر به جنین میشود و اثرات قابلتوجهی در ایجاد دلبستگی قبل از تولد دارد [23، 24]. یادگیری مفاهیم دلبستگی قبل از تولد و مهارتهای رفتار دلبستگی باعث افزایش آگاهی مادر نسبت به نوزاد متولدنشدهاش شده و درک او از جنین را تسهیل میکند. این امر باعث افزایش مهارتهای شناختی میشود که به مادر اجازه میدهد تصور متعادلی از جنین ایجاد کند؛ بنابراین بر دلبستگی مادر ـ جنین تأثیر مثبت میگذارد [25].
افزونبراین جانگ و همکاران (2015) بیان کردهاند آموزش دلبستگی مادر ـ جنین منجر به افزایش توانایی انطباق مادر با دلبستگی نوزاد شده و از این طریق پردازشهای شناختی آسیبزای مادران را دررابطهبا کودک کاهش میدهد [26]. در این راستا حسینی و همکاران (1399) نیز بیان کردند مشاوره مامایی با رویکرد شناختیرفتاری میتواند موجب افزایش میزان دلبستگی مادر به جنین در زنان با بارداریهای ناخواسته شود [27]. یافتههای مطالعه بیلگین و همکاران (2020)، نشان داد آموزشهای ارائهشده توسط مربیان مجرب در آموزش زایمان، باعث بهبود سازگاری دوران بارداری میشود، اما تأثیری بر دلبستگی دوران بارداری ندارد [28]. یافتههای مطالعه حاضر نشان داد دلبستگی مادر به جنین در گروه کنترل هم بهبود یافته است. بخشی از افزایش دلبستگی مادر به جنین در هر دو گروه حاضر در مطالعه را میتوان به پیشرفت بارداری و افزایش سازگاری با بارداری نسبت داد [29].
نتایج مطالعه در تعیین اثربخشی طرح همیار مادر و کودک بر اضطراب بارداری مادران باردار نشان میدهند این مداخله آموزشی بر اضطراب بارداری مادران مؤثر بوده است که با نتایج پژوهشگرانی همچون طوسی و همکاران (1393)، مبنی بر کاهش سطح اضطراب مادران به دنبال آموزش رفتارهای دلبستگی در دوران بارداری، همسو است [30]. مکانیسم احتمالی مطرح در کاهش اضطراب در اثر انجام رفتارهای دلبستگی این است که آموزش مادران باردار با هدف افزایش دلبستگی و حساسیت آنها نسبت به فعالیتهای جنین، میتواند موجب افزایش دلبستگی و ارتباط مادر و جنین و درنهایت کاهش اضطراب بارداری شود [31]. نتایج پژوهش حاضر با مطالعه رحیمی و معینیمهر (1400)، در بررسی تأثیر آموزشهای دوران بارداری و تکنیکهای دلبستگی بر افزایش دلبستگی مادر به جنین و کاهش اضطراب و تنیدگی دوران بارداری همسو است [32].
مداخله حاضر، به دلیل تمرکز بر برقراری ارتباط عاطفی و احساسی مادر با جنین، تأثیر مثبتی بر افزایش دلبستگی مادرانه در دوران بارداری دارد و ازآنجاییکه دلبستگی مادر به جنین، پذیرش نقش مادری را در مادران تقویت میکند، سبب کاهش اضطراب بارداری نیز میشود. از سوی دیگر در پژوهش حاضر آموزش گروهی باعث استفاده مادران از تجارب همدیگر شده و باتوجهبه شیوه آموزشی و انجام تمرینات گروهی به نظر میرسد این عامل در افزایش دلبستگی مادر به جنین و کاهش اضطراب بارداری مؤثر بوده باشد. حمایت اجتماعی عامل محافظتی در برابر افسردگی و اضطراب دوران بارداری به شمار میرود که میتواند منجر به بهبود وضعیت سلامت روان مادران شود [33]. تنیدگیهای دوران بارداری هنگامی که در گروهی از افرادی با مسائل و مشکلات یکسان مطرح میشود، کاهش یافته و مادران آرامش بیشتری کسب میکنند [34]. همچنین مادهاوان و همکاران (2017) آموزش گروهی را یکی از روشهای اصلی کاهش اضطراب بارداری در زنان نخستزا دانسته و اظهار کردند آموزش گروهی در بارداری میتواند به میزان زیادی اضطراب مادران باردار را کاهش دهد [35].
بسیاری از پژوهشها نقش درمانهای روانشناختی را بهعنوان راهکاری برای کاهش اضطراب در زنان باردار تأیید میکنند [36، 37]. آگاهی ناکافی از بارداری ممکن است منجر به اضطراب شود [38] و زنانی که آموزشهای دوران بارداری را دریافت کردند، در اثر افزایش آگاهی، سطح اضطراب آنها کاهش مییابد.
در خصوص تأثیر آموزش طرح همیار مادر و کودک بر شفقت به خود در مادران باردار در پژوهش حاضر، در مراحل پسآزمون و پیگیری آموزشها اثربخش بوده است. زمانیکه افراد تحت آموزش شفقت به خود قرار میگیرند، در برخورد با شرایط استرسزای زندگی (مانند بارداری) از راهبردهای سازگارانهتری در برابر مشکلات استفاده میکنند که این موضوع موجب افزایش توانمندی شفقت به خود و نیز مانع بروز برخی از هیجانهای منفی، ازجمله اضطراب و استرس در آنها خواهد شد [39].
یافتههای پژوهش سالمی قمشه و همکاران (1402) نیز نشانگر تأثیر آموزش شفقت به خود بر ارتقای بهزیستی ذهنی و بهبود دلبستگی مادر به جنین در زنان دارای بارداری ناخواسته است [9]. ایلیاس و همکاران (2024) معتقدند شفقت به خود در زنان، بهخصوص آنهایی که برای اولین بار مادر شدن را تجربه میکنند، بهعنوان یک عامل محافظتی در برابر آسیبپذیری روانشناختی عمل میکند. شفقت به خود میتواند به زنان باردار کمک کند تا تجربه هیجانهای آزاردهنده و نامطلوب را مهربانانه بپذیرند و چالشهای زندگی را بهعنوان بخشی از زندگی خود و تجربه مشترک همه زنان در دوران بارداری در نظر بگیرند [40]. درنتیجه تمام این عوامل به کاهش اضطراب در دوران بارداری منجر میشود [10].
شفقت به خود علاوه بر تأثیر مثبت بر تجربه مادری، ازطریق افزایش بهزیستی روانی و عاطفی، یک پیشنیاز برای فرزندپروری خوب نیز هست [41]. مادرانی که شفقت به خود بالایی دارند میتوانند پریشانی فرزندشان را بهدرستی درک کرده و به آن پاسخ دهند و نسبت به ناراحتی عاطفی کودک دلسوزتر و پذیراتر هستند. افزونبراین شفقت به خود باعث افزایش حساسیت والدین میشود که این نیز به نوبه خود امکان هماهنگی مادر را با کودک فراهم میکند و عاملی اساسی برای شکلگیری یک دلبستگی ایمن بین مادر و کودک است؛ بنابراین استفاده از شفقت به خود در پیشگیری و درمان اختلالات سلامت روان دوران بارداری مفید است [42، 43].
شفقت به خود را میتوان بهعنوان یک راهبرد تنظیم هیجان در دوران بارداری در نظر گرفت که زمینه سلامت روانی و جلوگیری از تجربه هیجانهای منفی، مانند اضطراب و افسردگی را در مادر باردار ایجاد میکند [10]. درواقع، ازآنجاکه شفقت به خود نیازمند آگاهی هوشیارانه از هیجانات خود است [44] و باتوجهبه اینکه در آموزش طرح همیار مادر و کودک انواع هیجانات به مادران باردار آموزش داده شده است، میتوان نتیجه گرفت آموزش طرح همیار مادر و کودک سبب ارتقای شفقت به خود در مادران شده است.
نتیجهگیری
باتوجهبه نتایج پژوهش و نقش مؤثر آموزش طرح همیار مادر و کودک بر میزان دلبستگی مادر به جنین، اضطراب بارداری و شفقت به خود در مادران باردار، میتوان گفت گنجاندن چنین برنامههای آموزشی در مراقبتهای دوران بارداری میتواند نقش مهمی در سلامت روان مادر و کاهش اختلالات خلقی شایع بارداری داشته باشد؛ بنابراین باتوجهبه سودمندی اولیه این برنامه در این پژوهش و چالشهای روانی، زیستی و اجتماعی مرتبط با بارداری و زایمان و توجه نسبتاً کمی که به برنامههای پیشگیرانه در خصوص مسائل شناختیرفتاری دوران بارداری و تأثیر بلندمدت آن بر جنین و کودک وجود دارد، وزارت بهداشت میتواند برای پیشگیری از مسائلی که در دوران بارداری و بعد از آن برای مادر و نوزاد رخ میدهد، از این برنامه استفاده کند. به نظر میرسد آموزش رفتارهای دلبستگی بتواند بهعنوان یک روش آسان، ارزان و غیرتهاجمی برای کاهش اضطراب حین بارداری، بهویژه در زنان نخستزا مورد استفاده قرار گیرد و زنان باردار تشویق به انجام این رفتارها شده و از مراحل بارداری و زایمان با استرس و اضطراب کمتری گذر کنند و درنهایت این امر منجر به بهبود دلبستگی و رابطه مادر با نوزاد و افزایش سطح سلامت جسمی و روانی کودکان و به تبع سلامت نسل آینده میشود.
در این پژوهش محدود بودن دامنه تحقیق به مادران باردار نخستزای شهر ارومیه میتواند تعمیمپذیری نتایج مطالعه را دچار مشکل کند؛ بنابراین پیشنهاد میشود این پژوهش در سایر شهرها و مناطق و جوامع دارای فرهنگهای متفاوت، زنان چندزا و با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی اجرا شود. همچنین وجود برخی متغیرهای کنترلنشده، مانند وضعیت هوشی مادران حاضر در پژوهش، وضعیت فرهنگی خانوادهها و موقعیت اجتماعی آنها و عدم بهرهگیری از روشهای نمونهگیری تصادفی از دیگر محدودیتهای این پژوهش بودند. اگرچه سعی شد تا با انتخاب مادران همگن ازلحاظ وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سایر عوامل جمعیتشناختی این اختلافات فردی به حداقل رسانده شود. در سطح کاربردی پیشنهاد میشود طرح همیار مادر و کودک طی کارگاهی تخصصی به مشاوران و روانشناسان مراکز درمانی و بیمارستانی آموزش داده شود تا آنها با بهکارگیری ایمن این طرح، جهت افزایش سلامت روان مادران نخستزای باردار قدمی جدی برداشته باشند.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مطالعه توسط کمیته اخلاق دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (کد: IR.IAU.URMIA.REC.1402.115) تأیید شده است.
حامی مالی
این پژوهش هیچگونه کمک مالی از سازمانهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است.
مشارکت نویسندگان
نگارش پیشنویس مقاله: پردیس رحمانپور؛ ویرایش انتقادی: فرناز فرشباف منیعصفت و منیره رضایی مرادعلی؛ نظارت بر مطالعه: فرناز فرشباف منیعصفت؛ مفهومسازی، طراحی مطالعه، جمعآوری دادهها و تحلیل دادهها: همه نویسندگان.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان از معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تقدیر و تشکر میکنند.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |