1- ، Ghayeghranamirreza@yahoo.com
چکیده: (6784 مشاهده)
چکیده
مقدمه: میگرن بیماری شایعیست که پیامدهای آن جنبههای فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی را در برمیگیرد. بهرغم ایجاد ناتوانی قابل ملاحظه، تعداد زیادی از مبتلایان از بیماری خودآگاه نیستند و همین نکته منجر به پیگیری نادرست و درمانهای غیرمؤثر میشود. بهنظر میرسد ارتقای دانش و آگاهی افراد جامعه درباره این بیماری، بویژه قشر معلم که در ارتباط مداوم با گروه سنی هستند که بیشترین دوره شروع میگرن است، در تشخیص بموقع، درمان مناسب و در نتیجه کاهش پیامدهای آن نقش مهمی داشته باشد.
هدف: تعیین میزان آگاهی معلمان مقاطع تحصیلی سهگانه شهر رشت نسبت به سردرد میگرنی در سال 1384.
مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی ـ مقطعی با شرکت 400 نفر از آموزگاران و دبیران شاغل در دبستانها، مدارس راهنمایی و دبیرستانهای دولتی شهر رشت انجام شد. روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای و ابزار پژوهش پرسشنامهای شامل 34 سؤال، در دو قسمت مشخصات فردی (9 سوال) و سوالهای مربوط به آگاهی (25 سوال) بود. دادهها با نرمافزار SPSS9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: آگاهی 43% از واحدهای مورد پژوهش در حد ضعیف ، 7/39% در حد متوسط و 3/17% در حد خوب بود. کمتر از 50% معلمان از شایع بودن میگرن و اینکه آغاز حملههای آن بیش از همه در سنین نوجوانیست، آگاه بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه آگاهی ضعیف بیشترین درصد را شامل میشد، برنامهریزی برای آموزش معلمان در مورد سردرد میگرنی لازم به نظر می رسد. زیرا بدین ترتیب با تشخیص زودرس و کاهش پیامدهای میگرن در جمعیت نوجوان، گامی اساسی برداشته خواهد شد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/11 | پذیرش: 1392/10/11 | انتشار: 1392/10/11