دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده: (7401 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مدیریت مؤثر پژوهش دانشگاهها مستلزم داشتن مهارتهای مدیریتی است.
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارتهای مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامههای خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازهگیری مهارتهای فنی، ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم دستهبندی شد.
مهارتهای فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارتهای متدلوژیک، تکنولوژیک و اداری مالی، مهارتهای ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش، و مهارتهای انسانی شامل 8 پرسش دستهبندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد.
نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارتهای مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارتهای متدلوژیک؛ شامل پژوهشهای کیفی، تجزیه و تحلیل دادهها ، منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند :
در مورد مهارتهای اداری و مالی، نیاز آنان به بودجهبندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارتهای ادراکی و طراحی ، نگرش سیستمی ، طراحی و طرحریزی، تحلیل موقعیت و آیندهنگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود.
در مورد مهارتهای انسانی، 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم، 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند.
مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارتهای متدلوژیک در سازمان مینمودند(7/35%) و به ترتیب مهارتهای ادراکی (4/22%)، اداری و مالی (4/15%)، انسانی
(5/14%) ، تکنولوژیک (8/11%) ، در ردههای بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تأثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت، وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت.
نتیجهگیری: مهارتهای مدیران پژوهشی دانشگاهها در موارد متدلوژیک ، تکنولوژیک، اداری و مالی، ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامههای آموزشی تقویت گردد . بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/4/18 | پذیرش: 1393/4/18 | انتشار: 1393/4/18