Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
24
96
online
1
fulltext
fa
مقایسه رابطه سبکهای مقابلهای با میزان موفقیت تحصیلی در نوجوانان با و بدون اختلال شنوایی
Comparative Relationship of Copying Style Strategies with Academic Achievement in Adolescents with or Without Hearing Impairment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong><strong> کاهش شنوایی در کودکان میتواند مایه محدودیت تعامل اجتماعی شود. از این رو سبکهای رویارویی کارآمد در این افراد میتواند تاثیری مثبت بر روابط و اعتماد به نفس این افراد بگذارد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>هدف:</strong><strong> مقایسه سبکهای مقابلهای دانش آموزان با و بدون اختلال شنوایی در شهرستان رشت </strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> <strong>این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1393 انجام شد. 54 نوجوان دچار کاهش شنوایی (39 پسر و 15 دختر) از مدرسه باغچهبان شهرستان رشت که پایه تحصیلی آنها از 6 تا 12 بود، انتخاب شدند. افراد شاهد 70 نوجوان سالم (46 پسر و 24 دختر) بودند که از نظر سنی با گروه مورد همسانسازی شده بودند. شرکتکنندگان پرسشنامه مقیاس مقابله نوجوانان و مقیاس افسردگی نوجوانی کوتچر را تکمیل کردند. دادهها با آزمون آماری </strong><strong><span dir="LTR">t</span></strong><strong> و کایدو تجزیه و تحلیل شد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج:</strong><strong> نوجوانان دچار کاهش شنوایی از سبکهای راهبرد مقابلهای بارور، مراجعه به دیگران و نابارور به ترتیب در3/46 ، 6/42 و 6/66 درصد مواقع استفاده میکردند. در حالی که سبکها به ترتیب در9/22 ، 7/25 و 4/41 درصد مواقع در نوجوانان سالم به کار گرفته میشد. گرچه نوجوانان دچار کاهش شنوایی بهطور شایع از سبکهای نابارور استفاده میکردند (02/0=</strong><strong><span dir="LTR">P</span></strong><strong>)، ولی نسبت به افراد شاهد سالم از سبکهای کارآمد بیشتر استفاده میکردند (04/0=</strong><strong><span dir="LTR">P</span></strong><strong>). احتمال خطر افت تحصیلی در نوجوانان دچار کاهش شنوایی که بیشتر از سبک راهبرد مقابلهای نابارور استفاده میکردند بالاتر بود (02/0=</strong><strong><span dir="LTR">P</span></strong><strong>).</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> یافتههای مطالعه اهمیت راهبردهای مقابلهای را در موفقیت تحصیلی نوجوانان با و بدون اختلال شنوایی نشان میدهد. پژوهش بیشتر به تعیین دقیقتر اینکه چگونه برنامههای مداخلهای در افراد با اختلال حسی عصبی گوناگون سبب بهبود فرایند مقابلهای میشود، کمک میکند.</strong></p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Introduction<em>:</em></strong> Hearing loss in children may cause limitation in social interactions. Therefore, an efficient coping styles of these children could have a positive impact on the relationships and confidence.</p>
<p><strong>Objective<em>:</em></strong> To compare coping styles between school students with or without hearing impairment in the city of Rasht</p>
<p><strong>Materials and Methods<em>:</em></strong> This analytic descriptive study was performed in 2014. Totally, 54 adolescents with hearing impairment (39 boys and 15 girls) were selected from the Baghcheban School in Rasht from 6<sup>th</sup>-12<sup>th</sup> grade. Controls were 70 healthy adolescents (46 boys and 24 girls) age-matched with cases. The participants completed the Adolescent Coping Scale and Kutcher Adolescent Depression Scale questionnaires. Data were analyzed using t test and Chi square.</p>
<p><strong>Results<em>:</em></strong> Adolescents with hearing impairment used ‘Problem Focused Coping’, ‘Coping by Reference to Others’ and ‘Non-Productive Coping’ styles in 46.3, 42.6 and 66.6% of the time, respectively, while these styles were used in 22.9, 25.7 and 41.4% of the time by healthy adolescents. Although adolescents with hearing impairment used ‘Non-Productive Coping’ style frequently (<em>P</em> = 0.02), they used the efficient styles more than healthy controls (<em>P</em> = 0.04). The tendency of academic failure risk in adolescents with hearing impairment who used Non-Productive Coping’ style more, was significantly higher (<em>P</em> = 0.02).</p>
<p><strong>Conclusion<em>:</em></strong> The findings of the present study highlight the importance of coping strategies for academic achievement in children with or without hearing impairment. Further research is needed to determine more precisely how the intervention program in patients with various sensory-neural impairments can improve coping processes.</p>
اختلالات شنوایی, نوجوانان, راهبرد سبک مقابله
Adolescence, Hearing Disorders
79
86
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-695&slc_lang=fa&sid=1
R
Soleimani
ربابه
سلیمانی
No
MM
Jalali
میرمحمد
جلالی
mmjalali@gmail.com
Yes
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان