Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
20
80
online
1
fulltext
fa
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
Knowledge, Attitude and Performance of Primary School Teachers Dealing with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده مقدمه: بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) شایعترین اختلال روانپزشکی در کودکان است که 3 تا 7 درصد کودکان را در سن مدرسه مبتلا میکند. این کودکان در خطر اختلال عملکرد تحصیلی و رابطه با همسالان در مدرسه هستند. چون معلمان در مواجهه مستقیم با مسائل تحصیلی و رفتاری دانشآموزان بوده و نقش کلیدی در شناسایی، ارجاع و درمان دانشآموزان ADHD دارند، لازم است دید درستی در خصوص مشکل کودکان مبتلا داشتهباشند تا بتوانند عملکرد صحیحی اتخاذ کنند. به این ترتیب معلمان میتوانند نقش مهمی در بهبود عملکرد این کودکان داشته باشند. هدف: ارزیابی آگاهی ، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در خصوص ADHD مواد و روشها: مطالعه به روش مقطعی بر 400 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال 88 انجام شد. مدارس بهطور تصادفی به تفکیک از مدرسههای دولتی و غیرانتفاعی انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 معلم در مطالعه شرکت کردند. بررسی با استفاده از پرسشنامه خودگزارشگر و بدون نام شامل بخشهای اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد و همچنین منبع دریافت اطلاعات در خصوص این اختلال بود. اعتبار پرسشنامه به تایید پنج نفر از روانپزشکان کودک رسید و برای بررسی پایایی پرسشنامه، مطالعهای پایلوت انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 بدست آمد. نتایج: در این مطالعه نسبت معلمان زن به مرد 344 به 56 بود که با پراکندگی جنسی طبیعی در مدارس ابتدایی شهری همخوانی دارد.آگاهی معلمان در خصوص ADHD در حد متوسط و نگرش اکثر آنها نسبت به دانشآموزان مبتلا خنثی بودهاست. در عین حال اغلب معلمان عملکرد خوبی در خصوص این کودکان داشتند. میانگین نمره نگرش و عملکرد در زنان بالاتر از مردان بود. میانگین نمره نگرش معلمان در سطوح مختلف تحصیل از لحاظ آماری معنیدار بود(003/0=P). بین نمره آگاهی و نگرش با عملکرد معلمان رابطه معنی داری بدست آمد(به ترتیب 0001/0=P، 18/0=r ؛ 001/0=P، 16/0= r ). نتیجهگیری: معلمانی که آگاهی بیشتر و نگرش مثبتتری داشتند، عملکرد بهتری در رابطه با این دانشآموزان نشان دادند. عملکرد خوب معلمان با وجود نگرش خنثی میتواند ناشی از تاثیر عوامل مداخلهکننده مختلف در نگرش و عملکرد باشد و ریشه در پیچیدگی عملکرد مغزی و رفتار انسانها دارد.
Abstract Introduction: Knowledge and attitudes of teachers about attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) play an active role in their correct behaviors towards the respective students. Objective: To assess the elementary school teacher’s knowledge, attitude and behavior towards ADHD students. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 400 elementary school teachers in Rasht in 1388 completed a self-report, anonymous questionnaires which included demographic data, knowledge, attitude and behavior towards ADHD. The schools were randomly selected from both government and non profit ones, and ten teachers from each participated in the survey. The validity of the questionnaires was confirmed by 5 pediatric psychiatrists and a pilot study was carried out to test the reliability of them (Cronbach's alpha = 0.78) Results: Teachers (56 males and 344 females) had average knowledge about diagnosis and treatment of ADHD. Most of the teachers had neuter attitude toward ADHD students. Most of the teachers had good behaviors toward ADHD students. The mean scores of attitude and behavior were higher in female teachers and mean score of attitude was higher in higher educational level (P=0/003). There was a significant correlation between teachers’ knowledge and their behaviors.( Respectively, P=0.001, r =0.18 P =0.001 , r = 0.16) Conclusion: As demonstrated, teachers with greater knowledge and more positive attitude had better performance in dealing with ADHD students. Good performance and neuter attitude seem to be due to different intervening factors related to the complexity of human mental and behavioral performances.
آگاهی, اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه, دانشآموزان, معلمان, نگرش
Attention Deficit Disorder with Hyperactivity, Attitude, Awareness, Students, Teachers
26
33
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-40&slc_lang=fa&sid=1
M
Koosha
مریم
کوشا
No
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
R
Soleymani
ربابه
سلیمانی
: Soleimani.dr@gmail.com
Yes
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
A
Mehrabadi
علی
مهرآبادی
No
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان